joflopp
joflopp: Tack, då är jag på rätt väg. Kändes som att det gick åt lite väl lite spackel så därför mina funderingar över hur mycket man ska lägga på.
2 svar · 7,6k läst
Linska
Linska: Det enklaste sättet är att helt enkelt lämna in luckorna för sprutlackering! Färgen blir iof. heltäckande, men du kan välja vilken kulör du vill.
2 svar · 14,3k läst
K
KurreBurre: Nu har vi inhandlat Fog Finish. Tog den mörkaste de hade, Grå. Har även testat på en liten bit fog. Det va lätt och blev bra resultat fast vi skulle gärna vilja ha en ännu mörkare. Jag har därför mejlat företaget och om ca 5 veckor skulle de komma med en ny som heter Antracit Grå. Så då ska vi kila till affären igen o byta :-) Vi valde att maskera vid fogarna eftersom vi har
8 svar · 14,5k läst
V
Valla: Tack för alla svar - låter som att det blir lite mattare i taket men samma färg. Håller med om att S0502-Y är juste. Vi har just målat klart utsidan på huset - blev snyggare än vi vågat hoppats: ena skeppet (dvs i linje med nocken) som är lite kortare i Alcro Barkbrun 301 på grundoljad gran och Alcro föärglös med 10% pigment (blir lite lärkträkänsla) och andra större skeppet med
9 svar · 30,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: ;Om du vill ha en gammeldags yta på din timmervägg ska du nog inte fråga färghandlare om råd. Limfärg skulle jag måla med om jag hade en timmervägg. ;) Äggoljetempera blir nog också snyggt, men du får en stenhård färg som är nästa omöjlig att få bort om du skulle vilja det i framtiden. Om man tänker byggnadsvårdsmässigt så är väl det inte så bra. Här finns recept på
2 svar · 12,8k läst
K
Kalaspinglan: Tack för era svar! Idag ska innertak införskaffas. Vi får väl se om det blir färdigmålat eller obehandlat. :S Ha en trevlig dag!
3 svar · 5,1k läst
P
Pietro_2003: [citat] Hej, tack för svaren! Kommer att måla och hoppas att inget börjar att spricka osv. I så fall får jag avända makulatur, när och om det väll händer. Petter.
3 svar · 6,3k läst
Eleanor
Eleanor: Någon som har testat att sätta upp tyg på väggarna istället för tapeter? Skulle vilja ha den ombonade känslan som jag inbillar mig att tyg ger. & hur fäster jag tyget? Kan man limma eller ska det spännas med lister?
0 svar · 3,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: Den kan skruvas och stå emot mer rörelser från väggen ?
3 svar · 2,8k läst
J
jenfor: Kan bara gratulera och konstatera att det är mycket sällsynt...
11 svar · 12,0k läst
O
ossie_k: Jag fick ny färg och panel direkt. Det var inge snack. Jag ringde alcro först och frågade vad jag skulle göra. Svaret löd: skrapa färg eller använd kofoten. Det blev kofoten. =(
4 svar · 3,0k läst
B
Bergling: Du kan ju spackla med cementbaserat spackel.
1 svar · 4,8k läst
hajof70
hajof70: http://www.keim.se/ Beecks färg (http://www.beeck.de/) importerades av Färgbygge men dessa var o konkurs innan sommaren. Vet inte status på dem nu.
11 svar · 31,7k läst
G
great1: [citat] Här (Ljungby) slipar de dörrarna åt en, har för mig att priset var ca 300:- ändå
9 svar · 33,6k läst
V
Valla: Håller som bäst på att ta in offerter på invändig målning till en 200m2 1,5 plans nybyggd villa i Sthlm: arbete målningvägg och tak (lister/sockel golv och tak, underarbete mm): 63' kr arbtete microlit väggar: + 28' kr arbtete microlit tak: + 13'kr material målning: 18'kr material microlit: 8'+4' kr så om man bara målar invändigt blir det 81' kr kör man microlit på alla ytor landar
0 svar · 7,2k läst
A
Anna_Robban: http://www.maleributiken.se/epages/maleributiken.storefront/47130f64003ae7aa271d526316e40647/UserTemplate/30 Här kan du välja färg och mönster innan du tittar på tapetproverna.
9 svar · 10,1k läst
K
Kjell_G: Någon som vet hur man ska behandla oljade bokhyllor av Jyskvariant, vill få en något mörkare nyans som ska passa in med ett nytt, betsat furubord. Kjell G
0 svar · 8,7k läst
K
Kjell_G: Kan inte låta bli att föreslå glasfiberväv iaf, helst den finaste strukturen. Har målat ett rum direkt på gipsen men är inte hundra nöjd. Väven däremot blir jättebra, förutsatt att man är generös med limmet ;) Väven är som sagt också tåligare mot stötar mm. Kjell G
6 svar · 4,2k läst
K
Kjell_G: Har inte sett Byggmax kulör, men Landora har en variant som heter Savann. Den är mycket trevlig, vi har använt den på glasfiberväv i allrum på övervåning där vi bara har takfönster, samt i grovköket!. Är väldigt nöjd med den, tycker nog att du ska välja en kulör isf enbart vitt, fast vitt är ju lätt att möblera till. (Lila i hallen är du inte ensam om, även om nyansen inte
1 svar · 3,7k läst
TorpAnders
TorpAnders: Vilken sorts färg är lämplig ínvändigt en spiskåpa? Underlag minerit och obehandlad lättbetong? Den bör ju vara värmetålig och tvättbar, sitter den sedan kvar ett tag så gör det inget det heller...
0 svar · 3,9k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [citat] När jag renoverade rummet i min 1:a målade jag tre av väggarna. Att måla tycker jag är roligare än att tapetsera, och ska man ha fond vägg, så vill i alla fall jag, ha de övriga väggarna enfärgade. Att mål är väll oxå billigare, och går snabbare om man gör det själ, vilket jag gjorde. Till fondväggen valde jag en tapet för 700 kr rullen. Jag och försäljaren räknade
5 svar · 14,5k läst
P
prybe: Vi har nyligen målat om i både vårt sovrum och barnens dito. Nästa projekt blir kök/hall (som "sitter ihop"). Nu funderar vi på lämplig färgtyp. Vi har i sovrummen använt Bindoplast 7 vilken är lättarbetet men minsta lilla stöt på de målade vägarna medför ett märke. Nu skulle vi vilja ha en mer tålig färg inför nästa projekt, men ändå helst vattenbaserad. Därför undrar vi
0 svar · 5,5k läst
M
Minimalisten: Tusen tack för tipset. Lät som ett hyfsat enkelt och bra sätt.
4 svar · 6,1k läst
·
O
ohlgren: TAck för tipsen. JAg hittade några andra inlägg om samma sak när jag sökte på google. Det är tyvärr svårt att söka på byggahus forumet eftersom sökfunktionen är så begränsad. Det är ofta lättare att söka med google för att hitta inlägg om specifka ämnen på byggahus forum!! JAg skulle önska att byggahus forum bytte ut sin sökfunktion till googles. Här är några inlägg
2 svar · 18,8k läst
T
TurboTouring: Att behålla tapetskarven eller inte är väl en smaksak. Sen ett tips när ni spacklat och slipat, sätt en kraftig halogenlampa som lyser efter väggen. Då framträder missar ganska tydligt. Dessutom brukar jag blunda och dra handen över väggen, känner jag ojämnheterna så är det bara att spackla igen.
13 svar · 19,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Latex fungerar inte kan jag intyga. Det blir en skinn som lätt lossnar av sig självt.
3 svar · 8,4k läst
M
momma: Vi ska i princip ha stockholmsvitt överallt i vår utbyggnad. Min sambo menar nu att vi borde välja en annan färg på den vägg som följer trappan fån bottenplan till övrevåningen där vi har ryggåstak, dvs en vägg som är 4,5 m hög/bredden omkring 5m. Detta för att med barn så kommer denna vägg att längs med trappen jämt vara skitig. Vilken färg ska man måla den med??? Någon
0 svar · 4,0k läst
M
mino: t-röd löser akrylatfärg
10 svar · 17,7k läst
D
Dejvan: Hej, Har just putsat om gamla fuktskadade delar i vår källare med C-bruk, och funderar nu lite över ytan. Min tanke var att låta putsen torka ordentligt och sedan måla med en diffusionsöppen färg. Det som är lite synd är att väggen inte är helt hundra jämn... allt sitter bra nu, men den är lappad och lagad med diverse spackel under årens lopp som ger mycket olika struktur. Var
0 svar · 3,4k läst
L
lindab: Vi är också på gång att svartlasera våran teakytterdörr från -62. Vore jättekul om ngn som har gjort det kunde kanske lägga in ett foto? Sedan undrar jag om någon vet var man kan köpa en BILLIG svart ytterdörr för vi måste byta den som vi har vid garaget, därav att priset inte får springa iväg...
6 svar · 17,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.