12 163 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Måla mörk bruna lister!?
Hej, hej!
Har ett problem.
Försökte måla om listerna i hallen som är väldigt mörk bruna, målade på 60 talet nån gång när huset byggdes.
Köpte målartvätt och tvättade först, sen målade jag med Beckers vägg färg/ vit halvmatt (20)/ latexbaserad.
Men den vill som inte riktigt fastna på den gamla bruna färgen.
Har jag valt fel sort färg eller gjort nåt annat fel?

Har ett problem.
Försökte måla om listerna i hallen som är väldigt mörk bruna, målade på 60 talet nån gång när huset byggdes.
Köpte målartvätt och tvättade först, sen målade jag med Beckers vägg färg/ vit halvmatt (20)/ latexbaserad.
Men den vill som inte riktigt fastna på den gamla bruna färgen.
Har jag valt fel sort färg eller gjort nåt annat fel?
Du behöver någon typ av grundfärg/fästgrund först. Dessutom skadar det nog inte att rugga upp ytan på listerna med fint slippapper så att färgen fäster bättre. Tänk på att lister får ganska mycket stryk i vardagen så en väggfärg är nog inte det bästa alternativet att slutmåla med. Gå till en riktig färgbutik och prata med dem. De vet vad du behöver.
Obligatoriskt vid sådan målning är att :
1. Tvätta med målartvätt.
2. Slipa och damma av.
3 Grundmåla med en grundfärg av alkydbasis ex Häftgrund, Polymergrund,Futura 3 eller motsvarande.
Om du använder en vattenbaserad grund och listerna tidigare är målat med en bets av sprittyp kommer
du med all sannolikhet få ett rosa resultat.
4. Slutstryk med en lackfärg 2 ggr av bra kvalite(Inte från varuhusens lågprismarknad)
Anders
1. Tvätta med målartvätt.
2. Slipa och damma av.
3 Grundmåla med en grundfärg av alkydbasis ex Häftgrund, Polymergrund,Futura 3 eller motsvarande.
Om du använder en vattenbaserad grund och listerna tidigare är målat med en bets av sprittyp kommer
du med all sannolikhet få ett rosa resultat.
4. Slutstryk med en lackfärg 2 ggr av bra kvalite(Inte från varuhusens lågprismarknad)
Anders
När vi flyttade in i vårt hus (byggt på 70-talet) bestämde vi oss direkt för att byta alla bruna lister mot nya, allmoge, samt måla om fönster- och dörrkarmar o.s.v. Fönstren hade förra ägaren redan målat vita på utsidan.
Slipning/uppruggning, sedan två omgångar oljebaserad grundfärg och tre omgångar lackfärg med finputs emellan gick åt för att få dem helt vita. Det är enda gången jag verkligen nött ner penslar. Men det var det värt, och det ser likadant ut fortfarande efter 10 år.
Slipning/uppruggning, sedan två omgångar oljebaserad grundfärg och tre omgångar lackfärg med finputs emellan gick åt för att få dem helt vita. Det är enda gången jag verkligen nött ner penslar. Men det var det värt, och det ser likadant ut fortfarande efter 10 år.
Plockar upp denna tråd igen och undrar följande. Har följt råden i tråden och det resultatet verkar lovande...
Det jag målar om är en limträbalk som laserats mörkbrun och jag skulle gärna vilja ha samma färg på balken som på väggarna.
Frågan är om man kan måla med väggfärg (vattenbaserad) ovanpå lackfärgen som jag har målat balken med??
Det jag målar om är en limträbalk som laserats mörkbrun och jag skulle gärna vilja ha samma färg på balken som på väggarna.
Frågan är om man kan måla med väggfärg (vattenbaserad) ovanpå lackfärgen som jag har målat balken med??
Klicka här för att svara