T
TurboTouring: Jag skulle grundmåla innan vintern och extra viktigt på allt ändträ, det är ju där allt vatten suger in när det rinner längs brädorna. Sen förmodar jag att de flesta färgleverantörer skulle råda till att du tvättar av huset innan du färdigmålar huset till våren.
6 svar · 6,2k läst
T
TurboTouring: Viktigt att grunda med en metallgrund annars finns risken att kopparn missfärgar den vita vattenburna elementfärgen.
11 svar · 13,0k läst
J
jakim: [citat] Det går inte att betsa ett lackat tak... Ev funkar lackbets. Målfärg funkar efter lack. Jag tycker du ska lasera så kvistarna syns med en ganska ljus färg, bara så mycket att inte träet gulnar med tiden.
15 svar · 7,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Har du barn som stojar? Då är det värt att ytarmera gipsen. Använd då inte microlit, dvs den flortunna glasfiberbaserade varianten, utan ta istället den som är cellulosa/polyester-baserad och lite tjockare. Det blir inte snyggare, men avsevärt mer tåligt mot stökiga barn.
2 svar · 6,1k läst
Totte_S
Totte_S: Gips är ju mer najs i det här läget, klarar 60 mm i ett påslag, det fixar inte finspackel.
3 svar · 3,5k läst
M
malinwi: tack, jo det är fionas. Färgen passar däremot inte där vi hade tänkt ha den så det blir den i beige brun i hallen istället. Jättetack för hjälpen.
4 svar · 2,4k läst
N
Norell: http://www.google.se/search?hl=sv&q=laga+pappsp%C3%A4nt&meta=
1 svar · 3,0k läst
W
Wester: Måla fönsterbläcken med linoljefärgen oxo. Annars så e det bara den hårda vägen som gäller (skrapa,slipa etc)
3 svar · 9,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Var en sväng på Flügger för att fixa lite smått och gott bl.a. pappremsa (jävla unge som rullade ut allt i trädgården). Såg där att det även finns skarvremsor av polyesterfilt/nonwoven. Killen i butiken visste dock inte i vilket sammanhang man behövde använda dem. Både han och produkten var färska. Någon som vet?
0 svar · 2,7k läst
J
jakim: Frugan tittade närmare på huset som inspirerat oss och konstaterade att smygarna var blå och blecket vitt och hon vill ha det lika dant... "Då blir det bara två färger" som hon sade.
4 svar · 8,1k läst
H_L
H_L: Tackar så mycket för infon!
2 svar · 10,0k läst
P
per11: Penseldrag är mycket snyggt, men inte om de blir för grova enligt mitt tycke. Om du späder ut färgen lite så den blir något tunnare så blir penseldragen inte så grova. Temperaturen är viktig, verkar vara enklast att få det snyggt i rumstemperatur. Det viktigaste är nog att kontrollera resultaten under målningen o försöka korrigera - ha bra belysning.
3 svar · 9,9k läst
saturnus
saturnus: Det beror lite på när de trycktes. Du får kolla upp vad som finns hos Din bygghandlare, kan även finnas brädor som är torra. Du behöver inte använda grundolja, utan kan använda grundfärg (oljebas) och sedan täcklasyr (oljebas)
1 svar · 3,2k läst
W
wbghandi: oki ! tack för tipset anders
2 svar · 3,5k läst
F
frågetecken: Snyggast blir det att lämna in radiatorena för målning. Om det är gamla Lenhovda element ( du har så har jag hört att dom tar emot gamla element för omlackering. Dom provtrycker dom också. Summan låg under 1000:- per element. Hör med dom om du bor i närheten. http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/)
10 svar · 34,5k läst
J
JernJungfrun: Vi målade taken i vårt hus för tre år sedan när vi flyttade in, skulle tro att det är ungefär 35 år sedan de satte in furutak i det huset också. Enligt vår färghandlare skulle vi inte behöva lägga på kvistlack utan det skulle räcka med häftgrund eftersom furutaken setat uppe så länge och troligen torkat rätt bra. Vi målade med oljebaserad häftgrund och sedan vattenbaserad
2 svar · 7,2k läst
A
Anna_Robban: 6mm gipsskiva
5 svar · 6,7k läst
C
coss: Hej Jag skall måla en hylla i MDF och vet så mycket att jag måste lacka kanterna. Kan jag använda samma lack som jag skall ha till fönstret och sedan måla över med den vattenbaserade färgen som jag målar resten av hyllan med??? //Sture
0 svar · 2,7k läst
S
skogshydda: Ja, men vad snyggt! Sjögräs är en jättebra ide. Då blir det lite "afrikastuk". Det blev riktigt snyggt i ditt sovrum. Och fina lampor har du också hittat. Läkert! Gillar det :-) Tack!
2 svar · 9,7k läst
·
L
limpos: Hålller på att renovera tvättstugan i vår källare (byggt -53). Har bilat upp golvet, isolerat och gjutit nytt med golvvärme. Nu är det dags för väggarna. På ytterväggarna blir det kakel, men på innerväggarna är jag osäker på hur jag ska göra. Väggarna är av putsad betonghålsten, som nu är ganska ojämna efter att jag slipat av gammal färg mm. Helst vill jag ha släta, raka
0 svar · 1,7k läst
pokergirl
pokergirl: Är på jakt efter tapet att sätta bakom glasskivan vi ska ha ovanför bänkskivan. Tänkte först ha en fondvägg men hittade malbec som hade breda bårder perfekta att sätta bakom glaset. Finns det andra sådana tapetbårder som jag missat?
0 svar · 2,3k läst
R
RolfC: Jag hade tagit bort all spackel och lagt på putsbruk, eller husfix om det inte är så mycket.
1 svar · 4,2k läst
·
A
Anna_Robban: det vore ju skönt. Känns som att man vill underlätta så mkt som möjligt när det är lite över 45 kvm som ska målas. Gäller ju bara att få min sambo att fatta varför vi ska använda sånt iof. Han tror liksom aldrig på vad jag säger. Karlar! :)
2 svar · 1,1k läst
J
JonOMaria: Linoljefärg har en viss glans när det är nymålat, men blir mattare med tiden. Jag är också osäker på färgen, vi började måla lister vita när vi målade väggarna, men det blev för vitt... ska nog vara nån bruten vit som är mjukare.
5 svar · 3,4k läst
Anders_S
Anders_S: Det borde inte ställa till med problem. Det är vanligt att grund med vattenbaserad och sedan en "olje"baserad täckfärg 2 ggr. Anders
1 svar · 2,6k läst
F
fialottabus: Det normala sättet att underhålla sten är att olja in det, kanske kan de bli en aning mörkare bruna om du oljar dem.
1 svar · 1,7k läst
F
frågetecken: Har köpt en hel del roliga på Ebay tyskland ( www.ebay.de). Dom är bra mycket billigare. Sen tillkommer visserligen frakten. Men om du ska bara ha en rulle så lönare sig inte. Sök på stein tapete......
5 svar · 4,6k läst
fresve
fresve: Förra året i mitten av september målade jag vårt hus. Hade antagigen tur, inte ett regnstänk, och runt 10 grader varmt på morgonen som snart blev 20 under två veckors tid . Knappt ngn fukt heller. Det var faktiskt riktigt roligt, en talbok i öronen är att rekommendera.
7 svar · 9,6k läst
P
per11: Japp.. dörrknackning får det bli.
5 svar · 4,6k läst
Anders_S
Anders_S: VAd jag vet och förstått från våra lev så behövs inte grundoljning på hela brädan utan enbart där virket har sågats av. Detta för att fylla träfibrerna med olja så de inte kan dra in vatten. Ideen med att hälla grundolja i burkar och låta virket dra en 10 sek är bra och fungerar alldeles utmärkt. Så Nä du har fattat galoppen rätt. Anders
3 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.