6 999 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Blyerts syns genom färgen
Håller på att måla lite pärlspont.
Har märkt ut en del saker på trät och skrivit upp lite mått med en blyertspenna. En sån där lite kraftigare som byggare brukar ha (vill ju se lite proffsig ut).
När jag hade målat ett lager grundfärg så syntes blyertsstrecken igenom otroooligt bra. Blyertsstrecken blev lila!
Jag drog på ett lager med den slutliga färgen och det verkade täcka fint men när den torkat så syntes strecken igen. Ytterligare ett lager och samma visa dock lite svagare streck nu. Efter 4-5 lager av snickerifärg så anar man bara strecken om man vet att de finns där så jag antar att ett lager till kommer göra susen.
Vad beror detta på?
Någon annan som varit med om samma fenomen?
Det är alltså vanlig furu som jag målar med Nordsjö vattenbaserad snickerifärg.
Har märkt ut en del saker på trät och skrivit upp lite mått med en blyertspenna. En sån där lite kraftigare som byggare brukar ha (vill ju se lite proffsig ut).
När jag hade målat ett lager grundfärg så syntes blyertsstrecken igenom otroooligt bra. Blyertsstrecken blev lila!
Jag drog på ett lager med den slutliga färgen och det verkade täcka fint men när den torkat så syntes strecken igen. Ytterligare ett lager och samma visa dock lite svagare streck nu. Efter 4-5 lager av snickerifärg så anar man bara strecken om man vet att de finns där så jag antar att ett lager till kommer göra susen.
Vad beror detta på?
Någon annan som varit med om samma fenomen?
Det är alltså vanlig furu som jag målar med Nordsjö vattenbaserad snickerifärg.
Jag gjorde så där på en köksvägg en gång, fast med blå spritpenna. Hade grovt markerat var skåpen skulle vara. Sedan målade jag grund och betsade ovanpå och det såg bra ut i typ ett halvår. Sedan kom det mörkblå svajiga strecket fram. INTE snyggt. Så nu är jag lite mer försiktig med mina pennor.....
Jag har precis haft detta problem i mitt tak. Det handlade då om kulspetspenna. Jag fick rådet här i detta forum att använda isolerspray, sånt man har mot tex nikotinfläckar. Det gjorde susen! Två omgångar med det och tre omgångar med takfärgen och det syns inga fläckar mer
Isolersprayen var halvmatt och luktade väldigt starkt.
Tack för tipset.Biet skrev:Jag har precis haft detta problem i mitt tak. Det handlade då om kulspetspenna. Jag fick rådet här i detta forum att använda isolerspray, sånt man har mot tex nikotinfläckar. Det gjorde susen! Två omgångar med det och tre omgångar med takfärgen och det syns inga fläckar merIsolersprayen var halvmatt och luktade väldigt starkt.
Ska testa med isolerspray. När färgen torkat ordentligt syns strecken igenom trots att det ligger 5 lager färg på.
Takfärgen däremot täckte liknande streck fint.
Eller schellack (eller hur det stavas). Låter dock konstigt att blyerts syns, det har jag aldrig vart med om.
Det slutade med att jag la lite vanlig väggfärg på strecken när jag ändå hade den burken öppen. Sen snickerifärg utanpå det.
Väggfärgen täckte så nu syns inga streck.
Det som var märkligt med detta var att så länge färgen var våt så syntes inga streck men när den torkat så syntes det jättekraftigt och i en märklig lila nyans. Det blev lite otydligare för varje lager, men även efter mååånga lager syntes det.
Väggfärgen täckte så nu syns inga streck.
Det som var märkligt med detta var att så länge färgen var våt så syntes inga streck men när den torkat så syntes det jättekraftigt och i en märklig lila nyans. Det blev lite otydligare för varje lager, men även efter mååånga lager syntes det.
Klicka här för att svara