Håller på att renovera ett förråd i källaren. Tre av väggarna är putsade och ytterväggen har träpanel...har latex vägg/takfärg (10L) hemma men är det lysande att måla på putsade väggar?(står på burken att det är helt ok)....iofs så är det ju inga ytterväggar men behöver lite råd och tips här......
tack på förhand...
/
M

ska börja imorgon(fredag) så hade behövt snabbt svar.....:D
/
M

Nej, du bör använda silikatfärg. Den andas vilket inte plastfärgen gör.

okii...tack för svaret...silikatfärgen är inget man kan rolla upp på taket med eller bör man ha annan färg i taket?(både tak & väggar)
mvh
M

I
Går alldeles utmärkt att rolla upp silikatfärg (i princip vattenglas) på både väggar och tak. Den är vattenbaserad och verktygen rengöres i vatten efteråt.

imported_Byggaren skrev:
Går alldeles utmärkt att rolla upp silikatfärg (i princip vattenglas) på både väggar och tak. Den är vattenbaserad och verktygen rengöres i vatten efteråt.

/AoA

I
AoA skrev:
Så även om man har gipsskivor i taket så kan man använda silikat....eller?

/AoA

Där ska du använda en vanlig vattenbaserad plastfärg istället. Glans 7 eller helmatt. Silikatfärg (som är ganska 'vattnig' i konsistens) fäster visserligen på gipsskivepappen men ger inget färgskikt av samma tjocklek som plastfärg. Spacklingar o.dyl syns därför 'för bra' igenom.

Om man inte har något som helst problem så ser jag inte en vattenlösligfärg som ett sämre alternativ.
Den är enklare att måla med, behöver inte någon speciell grundfärg. Silikatfärg ska enligt reglerna spädas med både vatten och silikatbinder i olika målningaromgångar. Men har man däremot problem med att fukta finns i väggen så finns det mej veterligen ingen färg som är bra.
Anders

trojlee skrev:
okii...tack för svaret...silikatfärgen är inget man kan rolla upp på taket med eller bör man ha annan färg i taket?(både tak & väggar)
mvh
M
Ja, det går använda vanligt väggfärg t.e.x Milltex 7, som vi använder dagligen. I taket för du ha glans 2-3.

I
Anders_S skrev:
---

Men har man däremot problem med att fukta finns i väggen så finns det mej veterligen ingen färg som är bra.
Anders

Jodå. Sådan färg finns allt. Den är amerikansk och heter Rubbertex Sanitile. Tillverkas på licens i Belgien. Med den kan man måla på en drypande våt bergsida och få den till att sitta. Har bl.a. använts av V&S för att måla deras lagerrum/bergrum. Kostar dock skjortan och lite till och säljs inte i småförpackningar.

Sen finns det cementfärger som oxå går att måla på våt/fuktig yta. Men de har problem med att behålla kulören intakt.

Imported byggaren
Vilka är cementärgerna som går att måla på fuktigt underlag?
Anders

En gissning kan vara att cementfärgerna är samma sak som putsfärg, alltså färg för puts. På burken står det med stora bokstäver "Fuktgenomsläpplig" vilket gjorde att jag köpte den isf silikatfärg som jag fått för mig kan vara för tät i vissa situationer.

I
Anders_S skrev:
Imported byggaren
Vilka är cementärgerna som går att måla på fuktigt underlag?
Anders

Det är riktigt som ylven gissar. Putsfärg är ett annat användningsområde för dem.

Kolla med Nordsjö färg (numera Akzo Nobel) eller någon annan färgtillverkare vad de har att erbjuda i dagsläget. Just Nordsjö har jag haft mycket att göra med och vet att de har bra färgmtrl.

Det är skillnad på en färg som är fuktgenomsläpplig och att den går och måla på fuktiga ytor.
Så min åsikt är att man ska inte måla på en yta som det kan vara fukt i.
Anders

trojlee skrev:
Håller på att renovera ett förråd i källaren. Tre av väggarna är putsade och ytterväggen har träpanel...har latex vägg/takfärg (10L) hemma men är det lysande att måla på putsade väggar?(står på burken att det är helt ok)....iofs så är det ju inga ytterväggar men behöver lite råd och tips här......
tack på förhand...
/
M
Vette katten vart alla fuktproblem kom ifrån...
Har du problem med fukt i dina innerväggar trojlee?

Det borde väl inte vara något större problem.
Så visst kan du köra med en vanlig takfärg men tänk bara på att det blir en ganska känslig yta.
Kontrollera också vad den har för krav i övrigt. Omålat, eller tidigare målat underlag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.