Hej,

Vi håller på att bygga ett nyfunkishus med Trivselhus och har valt att ta microlitmålade väggar och släta innertak i hela huset. Jag skulle vilja hålla mig till vita väggar, men har svårt att bestämma nyansen. Vi hade valt en vitt färg med lite gult i, men då var det någon som sade att om listerna är vita så kommer väggarna att se nikotinfärgade ut. :(
Skulle därför vilja ha vitt med ett stänk av grått i. Så jag undrar om det finns någon annan som kan rekommendera en NCS-kod och fabrikat?

Kolla på Antikvit eller NCS S0500-N....båda går lite mot det gråa....och testa Jotun Lady-serien...trevlig färg att måla med, både deras tak/vägg och lackfärg.

Tack för tipset! Jag ska genast kolla in dessa kulörer!

Nja, jag hade inte sagt att antikvit går mot det gråa hållet, snarare åt det gula. Skulle tro att den gulare vit som Kurage blivit avrådd från är S0502-Y, som även kallas för antikvit.

¤ akila ¤ skrev:
Nja, jag hade inte sagt att antikvit går mot det gråa hållet, snarare åt det gula. Skulle tro att den gulare vit som Kurage blivit avrådd från är S0502-Y, som även kallas för antikvit.
Okej, var kanske lite otydlig i mitt mess....kolla Jotun´s kulör Antikvit, den tycker jag går det gråa hållet.

Vi har tapeter i 0500n alltså kritvita i våra allrum/kök/matrum men i sovrummet har vi 0502y.Och visst blir det "gulare",men i sovrummet är det lite mer harmoniskt att ha tonat färgen lite tycker vi.

Du måste även ta med i beräkningen att de flesta färdigmålade lister är lackade 0502-Y. Om du då målar med 0500-N blir listerna gula istället...

Vi har S0500-N på väggarna på hela övervåningen (efter mycket provmålningar i olika kulörer). Listerna är ljusgrå och inte vita, men fönsterkarmarna har den sedvanliga S0502-Y och vi tycker inta alls att det skär sig. Det är ju olika glans på färgerna också, och med ljuset från fönstret känns det helt naturligt med lite varmare nyans där. Samma ville vi inte alls ha.

Vi är nöjda, S0500-N är en mycket bra nyans. Innan vi målade färdigt hade vi kritvitt som grundfärg (i hela huset). Det var också snyggt, men lite väl "hårt".

/EB

S 0802-Y,

tror jag skulle funka!

Men 'bara' på väggarna...
Taket ska vara vitt!

Finns en massa gamla trådar om detta du bör kolla upp, vitt är svårt på grund hur ljuset faller. Jag själv provade 3 olika innan det vart 502Y, den var varmast och trevligast i det ljus vi har huset. Lister är målade i denna färg, alla IKEAS vita möbler i princip, det finns fördelar.

Cameljointen,

Tack för tipset att måla upp flera nyanser.
Jag var inne på S0502-Y, men blev avrådd från denna eftersom den kan se gulaktig ut. Men jag tror att du har rätt att vi helt enkelt får måla upp olika nyanser för att hitta den rätta. Det är ljuset i rummen som avgör hur det ser ut i verkligheten. Jag kommer nog inte att välja en kritvit färg för det blir nog lite hårt. Kanske det blir svagt grå väggar, för dessa ser ofta vita ut när solen ligger på och man får en härlig mjukhet i rummet.

Jag hade hoppats att det skulle varit en samstämmig kör av röster på forumet som hade sagt "ta den" eller "ta den" vita färgen för då hade jag sluppit tänka själv... nu blir det till att engagera sig i de vita färgernas olika nyanser...

Snyggaste vita färgen är absolut S 0500-n, MEN tyvärr så är fabriksmålade lister, dörrfoder, innerdörrar mm nästan uteslutande i den gulaktiga nyansen S 0502-y. Ska ni ha platsmålade lister och foder så är det inget problem, men annars får ni fundera om ni tycker att nyansskillnaden är ok. Vissa dörrleverantörer levererar i valfri ncs kulör, men det kostar ju såklart extra.

Vi valde S0500-N eftersom "klassikern" S0502-Y är gräsligt gul i våra ögon. "Varmt" eller "inrökt" ligger ju i betraktarens öga.

Turligt nog så var våra färdigmålade lister i det närmaste identiska i nyans med S0500-N och radiatorerna gick i samma rena gråskala fast en droppe mörkare. Tror att fönstren var målade i liknande S0502-Y men som sagt, det mesta andra var närmare ren gråskala. Vi köpte en ny innerdörr nyligen och även den var färdigmålad i väldigt nära S0500-N. Så det där att de mesta färdigmålade "vita" skulle vara S0502-Y har inte alls stämt för oss. Men det är ju bara att ha med sig ett färgprov och jämföra mot de ev. färdigmålade detaljerna man vill ha.

Viktigast är väl ändå att ni väljer en kulör som ni gillar, och inte efter vad som råkar vara färdigmålat på listerna. Tycker jag iaf. Vårt vardagsrum var ett stort lapptäcke av kvadratmetersfärgprover innan vi valde. Viktigt var för oss att testa på alla väggarna eftersom det var jättestor skillnad på hur nyansen framstod på olika väggar. Just på väggarna som fick ren södersol och kvällssol så var S0502-Y hemsk medan den fungerade bra på "skuggade" väggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.