Färg, Måla & Tapetsera
susa71: om man målar ner en bit så kan man sätta dit en smal dekorlist i samma färg som taket,i skarven (mellan tapet o färg) då ser det ut som en taklist.
Neil_Peart: det beror ju helt och hållet vad som ska göras? är det betong eller gips, ska det tapetseras på väggarna eller ska det vara väv, eller kanske bara enbart färg är det renovering eller nybyggnation? nu fick du mer frågor än svar tyvärr
jhellqvi: Bytte från "latte-färg" och Stockholmsvit som ser gröngrå och trist ut. Har nu obruten vit från Alcro extremt underskattat med obruten vit men se upp eftersom tillverkarnas obrutna skiljer sig åt gansa mycket. Tex Nordsjö är inte alls behaglig obruten (Alpina är gul). /johan PS Istället för fondvägg som är duktigt 90-tal hänger du tyg.
flojt: Tänker måla om tak o väggar inne i vårt nyinköpta hus och försöker hitta någon företag som hyr ut bra färgsprutor i Stockholm. Någon som har något tips ? tack för svar Fredrik
douglas72: Putsade murstocken för ca 10dagar sedan, igår var det premiäreldning. Tyvärr dök det upp sprickor. Hade tidigare en spricka i stenen rakt ovanför kasetten, armerade därför och varnoga med det området. Där syns ingenting. Istället har det spruckit diagonalt utåt/uppåt från både de övre hörnena av kasetten. (snett över armeringen) (sprickorna är perfekt symmetriska 45-gradare)
mino: gå in på alcros hemsida -->utomhusmålning --> färgsätt på datorn så hittar du ett antal förslag! www.alcro.se
Anders_S: Hej Det beror mycket på var man själv tycker. Jag är personligen mer en tapetmäniska än en målareperson. Men kan Ni inte betala till och välja fritt ur alla tapetkollektioner? Det brukar de flesta gå med på. Men jag tycker ändå att årets utbud av bygg7:an är rätt skapliga mot tidigare år. Lycka till!! Anders
Paddy: [citat] Över natten har jag hört. Det är det fina i kråksången; man kan göra nåt annat under tiden. :) Vilket recept som är bäst vet jag inte. Hade bara hört om tapetklister med massor av vatten. Jag tror att grejen är att lyckas blöta igenom tapeten rejält och då är det nog massor av vatten och klister för att få plasten att stänga vattnet inne, som gäller.
ullan: Vi håller på att göra om vårt inbyggda garage till ett "allrum". I dag är det en betongvägg som är vitt målad i någon blank färg. Jag skulle vilja ha en grå betongvägg/putsad vägg men vet ej ifall det går att lägga över på den målade ytan. Vet någon ifall det går?
Robert63: Jag har spraymålat en tv med otroligt bra resultat. Du behöver inte montera bort höljet, men om du kan plocka bort högtalargallren, så gör det och täck högtalarna. Spraya på, blir kanon. Funderar på att måla om lillgrabbens tråkgrå burk i någon kul färg. Om du målar i någon metallickulör, börja med att spruta 10 cm utanför tv:n och vandra inåt mot det du ska måla, så
Sommartorparn: Alltså, vad jag förstår behöver du inte få bort all kalkfärg, utan bara det som sitter löst. Min granne målade sitt kalkfärgade hus med enkomponents silikatfärg, och det var den principen som gällde. Lätt stålborstning borde räcka. Inget vatten (det bara smetar runt som du märkte) . Att det kritar gör inget, men dom lösa flagorna måste bort . Om du vill vara säker på att
urbanandersson: Hej! Nu har jag kommit på vad som luktar. I den gamla tegelskorstenen från 1939 drog jag i två (Tilluft och rökrör) insats slangar för att få det hela bra. Som tätning längst ner använde jag vanlig stenull. Sen murade jag inte kring tilluften för att lättare få dit kaminen eftersom slangen är lite flexibel .Och naturligtvis vermekulit uppifrån. När mineralullen blir riktigt varm
moOd: Enkel fråga (för de som vet :)): Kan man tapetsera med vanlig tapet i källarplan, eller är det måla som silikatfärg på vävtapet som gäller? Förresten.. finns det slät vävtapet, utan struktur?
Anders_S: Ett cellulosaklister har stf märkningen: 3ringar. Ett stärkelseklister har 1 ring. Anders
Sommartorparn: [citat] Du har inte förstört dina fönster med oljefärg. Tvärtom har du gjort helt rätt. Jag skulle måla lekstugan i oljefärg. Gamla panelade hus var alltid hyvlade o målades alltid i oljefärg. Även på 50-60 talet var fönsterfoder o vindskivor hyvlade o målade med oljefärg. Jag vet, nuförtiden säger många att det ska vara ohyvlat, men det gäller framför allt akrylatfärgerna
Johan F: Spackla bara gipsskarvarna sedan slipa jämnt. Om och i värsta fall kan du spackla hela väggen med ett tunt lager, eventuella bubblor där tapeten släpper skär du bort och spacklar om. Sedan är det bara att måla och tapetsera.
Ahlbom: Har ett tak på ca 30 kvm samt några synliga stockar, först är det målat med en ljusgrön linoljefärg och på det en ljusare linoljefärg och slutligen vit limfärg. Jag är inte 100% säker på att det är limfärg, den sitter mycket bra, efter 10 min skrubbande på ett ställe med en blöt diskborste så vart det vitt/grått i diskborsten, men man såg inte igenom till det gröna, är
ossie_k: Jag bygger en funkiskåk med aluzink och grå betong pannor (2 olika tak), 145mm fjällpanel målad med s1002 y. Huset består av 2 hus kroppar ställda mot varan med ett fasförskjutet tak. Fjällpanelen sitter på en stora hus kroppen. Lilla delen är inte panelad än pga att jag vill ha ceder men det är struligt att få fram (till rätt pris). Så nu undrar jag om ni har bra förslag på vad
Neil_Peart: eftersom du inte ville bredspackla och lägga ner det jobbet som kanske krävs, så är det ett bra tips från akila att försöka spruta in lim där bubblorna är och försöka få ut dom på så sätt grundmåla med tapetklister är definitivt inte att rekomendera, även oljefärg känns lönlöst i det läget när det redan är målat annars om det hade varit en omålad tapet så är oljefärg
patrikz: Gäller framförallt när man har tapet på vad jag vet. Det är tapeten som bubblar. Fast även om jag hade rena tretex skivor så skulle jag ha behandlat dem för ännu bättre resultat. Vi har nu bredspacklat istället och sedan satt väv. Det blev en bra yta som vi nu skall måla. Vet andra som behandlat med oljefärg och lukten har suttit kvar i kanske 10 dar trots vädring.
jon_h: Jag har för mig att man måste grunda med en etsande grundfärg. Vet inte var man får tag på detta dock.
jon_h: Inte alls säkert. Absolut inte om mattan ligger som tätskikt, i alla fall.
Hyltran från Veglemyren: Jag har grått golv i min dusch, och till det har jag en lila våtrumstapet, det tycker jag är snygga och passande färger för en dusch. Jag har planer på att måla min lilla toalett silikon grå och marmorera med rött, ljusare- och mörkare grått. Helt galet eller hur O_o ;) Jag tycker att på toaletter och i Badrum ska/kan man ha lite skarpare och/eller extremare färger än vad man har i
it-snubben: Limmet släpper väl igenom fukten? Det är ju färgen som finns som som tät eller genomsläppande. Men det bästa är väl att skippa väven på yttervägg och där bara måla väggen direkt med färg som andas? Så gjorde vi i tvättstugan. Vi vävade+målade 3 innerväggar och ytterväggen målade vi bara. Dessutom så målade vi innerväggarna i kulör medans ytterväggen målades i vitt
Aji: Att försöka hitta färgen i pälsen kanske är en bra idé. Fast jag hade nog tänkt mig att färgen på väggen skulle vara ljusare. Det orangea kommer målas i två fält, golv till tak, ca 50 cm breda, se bifogad skiss (brevid fönstret sitter tavlor med orange inslag i). Det är alltså inte i majoritet. Övrig del av väggar, inklusive garderobsdörrarna till vänster i bild, ska målas i
holyanna: Jag har nu införskaffat en burk av Ottossons gräddvita, och har målat två ytterbågar med den samtidigt som jag målade två bågar med Allbäcks. Efter knappt två dygn är Ottossons torr, medan Allbäcks fortfarande är våt och fastnar på fingret. Det är även skillnad på utseendet. Allbäcks ger direkt en matt yta, medan Ottossons är något glansig, men jag vet inte hur det utvecklar
Fein: [citat] Kanon, bygga nytt. så lätt det blir om man har koll på vinklarna :)
Eleanor: Lite om sprutlackering finns att läsa i tråden "Sprutlackering". Klart att man kan sprutlacka på oljad furu, bara man är noga med grundarbetet så att inte ytan är fet.