7 230 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Måla spaljé
Ska ju finnas en färg har jag sett i vi i villa som man kan måla på lackat. Det var framför allt lackade paneltak men det ska väll funka på en spalje med tycker jag.
Det med ammoniak vet jag inget om. annars så behöver man ju inte slipa så mycket bara rugga upp ytan så att färgen fastnar.
Det med ammoniak vet jag inget om. annars så behöver man ju inte slipa så mycket bara rugga upp ytan så att färgen fastnar.
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Låter lite otrevligt med amoniak om du inte är gamal tyngdlyftare och längtar efter ångorna. Fjordell hade bra råd...
Undrar lite varför målartvätt är nödvändigt om man ändå skall köra på med slippapper?? Jag har läst detta i flera andra trådar, men inte riktigt fattat poängen om man ändå slipar bort ytan..Fjordell skrev:
Ammoniak var något som man tvättade med för då det oftast var målat med linoljefärg.
Detta gjorde man för att få rent (såklart) men även för att matta ner ytan och ev. undvika en mattslipning.
Idag och på 'plast' och alkydoljefärger har jag för mig att dom moderna och basiska målartvättmedelen fungerar bättre...
Jag tror inte att ammonika fungerar speciellt bra öht. på dessa.
Inte som det är tänkt iaf.
Detta gjorde man för att få rent (såklart) men även för att matta ner ytan och ev. undvika en mattslipning.
Idag och på 'plast' och alkydoljefärger har jag för mig att dom moderna och basiska målartvättmedelen fungerar bättre...
Jag tror inte att ammonika fungerar speciellt bra öht. på dessa.
Inte som det är tänkt iaf.
Klicka här för att svara