6 084 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Två målare rekommenderar INTE microlit
Två målare som tittat på vårt hus rekommenderar inte att vi sätter Microlit utan att vi målar direkt på gipsskivorna (spacklat av målare så det är ordentlgt gjort). Den tredje målaren rekommenderar dock väv.
Hur ska vi göra ? Hur tänker ni ?
Hur ska vi göra ? Hur tänker ni ?
När man sätter microlite så är det jättenoga med underarbetet. Inga toleranser finns, slipdamm syns osv. Så om gipsen är spacklad och en remsa är ilagd tycker jag inte det finns något hinder att bara måla. Det kan doch syns liten göansskillnad i färgen årecis över spackelskarvarna, som om man i sin tur slipper om man sätter microlite. Så idet stora hela hade jag personligen satt microliten.
Anders
Anders
Vi har nu, i ett första skede, bestämt att målaren sätter Microlit i tak och på vägg i vardagsrummet eftersom vi har öppet i nock med ganska stora fönster där. Släpljuset kan tydligen göra att skarvarna syns annars. I övriga rum sätter vi iså fall väv själva. Ska ju ha tapet på en del ställen också. Tack för era svar!
Microlit ger en starkare och flexiblare yta än bara färg ger. Om man har trästomme så rör sig stommen, och då är det inte så dumt att ha ett ytskikt som inte spricker ifall det uppstår lite rörelser.
Jag föredrar att ha en slät yta, bara att spackla igen hål och skador och på med lite färg.
Har man bara den minsta struktur går det aldrig att slätspackla det syns!
Sen är det i mitt tycke mycket snyggare med helt släta väggar och tak.
Har man bara den minsta struktur går det aldrig att slätspackla det syns!
Sen är det i mitt tycke mycket snyggare med helt släta väggar och tak.
Klicka här för att svara