Färg, Måla & Tapetsera
anna_jimmy: Du kan räkna med att få spakla allt minst tre gånger beroende på hur duktig du är. Slipa av alla skarvar med 80 papper, spakla på ett tunnare lager, torka, slipa m 80 papper igen och spakla på TUNT en gång till, slipa med 80 papper igen. Känn med handen över alla skarvar så det inte finns några ojämnheter. Klart! köp en "giraff" , ett slipverktyg med långt handtag, det underlättar
abbe1001: Jag brukar måla grund & en täck innan jag sätter upp den, en täck (eller mer) när den är uppe...funkar fint. mvh
v-g: Tycker det låtar rimligt. Hans bil ska ta sig till er också han har verktyg och materiel som slits plus att han ska ha mat på bordet. Sätta upp sånt här själv är galenskap om man inte är bra på att tapetsera. Tapeten är såpass dyr att man inte har råd att misslyckas. Kraschar man en våd är ju liksom allt förstört.
Robert63: Ser riktigt bra ut. Som tidigare nämnts i tråden så skvätter oljefärgen mer. När du ska dra lagret med den vattenbaserade färgen, rulla på ett lager färg på rollern i en rörelse mot dig, avsluta med att rulla tillbaka rollern ett kvarts varv ifrån dig. Då slipper du den rinniga gardinen som annars bildas. Hoppas min förklaring funkade, annars kanske någon annan kan göra den
Roger Spontare: S0502-Y.. Det är ju tonad vit. Och jag som är dokumenterat lätt nyansfärgblind ser ändå en tydlig skillnad. Passbitar kanske det funkar till, men jag har gjort golvskåp av ikeas hörnväggskåp då hörnen på vanliga golvskåp inkräktade på en smal passage för mycket. Har liksom avsågade hörn på bänkskivorna med vägghörnskåp under. Därför har jag stora ytor, typ 70*40 runt
Toaster: Angående avvikelser i glansen på Väggfärg 07 och Flutex 10 så vet jag eg. inte vad det beror på. Rollningsförfarande och teknik i övrigt avfärdar jag dock som rimlig orsak till dom upplevda skillnaderna. Skillnaden är stor oavsett om man penslar, sprutar el. rullar. Skillanderna kring takfärger och väggfärger har jag däremot direkt ingen större erfarenhet av. Men jag vet att Flutex
Toaster: Alternativ till ammoniakbehandlingen torde vara vanlig mellanslipning. Grundar du t ex med vattenbaserat så reser det sig alltid lite, lite. Det går däremot snabbt att 'damma' av. 3 strykninar blir det troligtvis. Spec. med sk. målardyna då det lägs på så tunt med färg. Satsa ist. på en bra pensel och alkydfärg (40-50 glans. Blankt, men inte för blankt). Men, 'peta' inte för länge i
ikeahantverkaren: 10000 låter inte särskilt mycket med tanke på att hantverkaren på 10000kr inkl.moms får ut ca 3700 kr efter skatt i lön..På detta kommer kostnader som penslar ,skyddsplast,lösningsmedel,osv . Sedan tillkommer resekostnad för bil ,mat,osv. Jag tror att den summan går ganska jämnt upp med kostnaderna så om man bara jobbar för mat för dagen så kan summan vara helt korrekt.
H_L: Detta med skarvremsor är diskuterat mycket tidigare. Sök så hittar ni.
jarip: Gå in på http://www.eco.se/guide/default.asp?kollektion=&lang=undefined Sök på artikel nr. 9813 eller 9814 . (House 9813 eller House 9814)
Phoca: Vill man minska risken för att pappen reser sig där den blivit skadad kan man efter att man skurit rent grunda med en vattenbaserad alkydoljefärg, innan man spacklar. Det rekommenderas ofta av gipsskivetillverkarna, men det är nog rätt få som gör det. Jag har provat och det funkar bra, risken att pappen reser sig är betydligt mindre.
Draven: [citat] Verkar inte så, jag får väl lägga den i ett klorin bad ;-)
Engineer1980: Hej! Har nån erfarenhet av detta märke, säljs i Norge till mycket bra pris... Säljaren sålde hellre det än Demidekk Optimal til mig... Ca 730sek før grundfärgen & 950sek för vanliga akryl-färgen... (9 eller 10L)
Linska: Jag har en burk Flüggers kvistlack och på den står det: Även lämplig på tidigare målat underlag. Det borde väl även gälla klarlack?
Anders_S: Hej Om du ska sätt att mikrolit(helt slät) eller en sk finstruktur (G 100) så har du inga toleranser med underlaget, det ska vara slätt som en persika. Minsta lilla miss i spackling , slipning syns. Om det är "vanlig väv" , fiskben eller puts gåsöga osv så finns det en lite större toleransnivå. Men ett superbt underlag så blir det mästa bra vanligtvis. Anders
mino: nu svarar jag mig själv eftersom det kanske är nån annan som undrar den metod vi valde var att dra ner det yttre lagret med en spackelspade, detta går lätt. Sedan använde vi tapetstrip, en sorts medel som löser tapetklistret på en halvtimme, målas på med pensel. Sen var det bara att dra ner tapeten, gick plättlätt. Man kan även tydligen använda vatten men då bör man sätta
zno: Har inte rotat fram offerterna, men det handlade i runda slängar om 20-25% i tillägg om vi skulle ha målat istället för tapetserat (utan microlit). Bygger med Trivselhus. Microlits vara eller inte vara diskuteras flitigt. Det är både för- och nackdelar med att sätta microlit. Microlit är bäst vid små sättningar eftersom den då helt kan maskera en liten spricka i väggen. Är
snarrarp: Jag har använt vittonad lack med gott resultat. Två strykningar och det hade rätt vit färg för mig. Och lätt att använda var det också.
rqu: Fodret runt badrumsdörren är med nytt trä och inte lackat med shellack, det sattes upp och lackades för 7 år sedan med vattenbaserad färg, det är gula fläckar vid varje kvist, inte snyggt!
ebbaliten: har kollat lite i en bok om holkar mm. där stod om jag inte minns fel att man i alla fall ska undvika att måla holken i mörka färger då det kan göra att det blir för varmt i den på sommaren. http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5gelholk http://www.bostream.nu/andersmelinshemsida/holkar/holkar1.html
CraneIsland: Har ett egenbyggt ekbord som precis har betsats med Beckers vitantika oljebets. Därefter tänkte jag oljevaxa bordet. Nu har jag dragit på den vita betsen men jag tycker resultatet är tveksamt. Det är knappt så man märker någon skillnad i färgtonen. Finns det något sätt att få mer drag i den vita färgen? Kanske någon annan typ av bets? Eller kanske utblandad färg innan jag drar på
anasel: [citat] Vi har inte vita dörrar, våra är i ek. Om du ändå är intresserad av en bild kan jag försöka fixa en i helgen.. Mvh Anna
Iizk: Testade på vägg "över tapet" och kunde "knacka" bort färgen, swing color toppar min "shit list". Testa norsjös bindoplast som för övrigt är min personliga favorit, efter arbeten och verktyg plus hälsan mår bra av den.
High_Fidelity: Tips på ställen med stort utbud man kan åka och titta på? (Den frågan hade jag aldrig anat att jag skulle ställa för några år sen...hehe)
Irganox: Hur håller sig dessa väver i värme? Jag har en kamin inte så långt ifrån väggen där jag tänkt måla. Finns det risk för att den släpper när det blir varmt? Fan... Varför kunde dom inte ha byggt hela huset som jag ville ha det... Gamla hus ska man inte skaffa... ;)
Norell: Sandvik färgskrapa hos din lokala färghandlare: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Sandvik+profilskrapa&meta=
Johan Gunverth: Ingen större skillnad på den upplevda glansen mellan 2 och 7. Det beror på betraktningsvinkeln. Ju blankare desto tåligare. En helmatt väggfärg är snyggt, men det blir lätt blanka fläckar om något gnids mot den.
annao72: Räcker det med ett lager sprutfärg då? Har hört "skräckhistorier" och 3-4-5 lager shellack + färg.. ( och därför vägrar min man göra det själv....)