A
Axtorp: Vi har rivit ut en garderob i en äldre lägenhet. Taket är ett betongtak som är helt omålat där man även ser kanterna från plankorna som användes vid gjutning av betongen. Hur kan man få taket att i den fd garderoben att se ut som det övriga taket i lägenheten d.v.s vitmålat med ett lite småguppigt intryck?
0 svar · 2,5k läst
J
JanneSjo: jag har glas ovanför innerdörrarna - när man har målat om karmen så har det kladdat på glaset. det är svårt att skrapa bort pga vågigheten finns det några bra knep?
0 svar · 2,9k läst
B
Björn_Nilsson: Vi håller på att renovera vårt sovrum för tillfället. Vi hade en konstig 80-talstapet som var svart med säckväv pålimmad. Under denna satt det vanlig papperstapet. Vi rev ner säckväven och ångade ner tapeterna ända in på putset. Vi lämnade inte en enda liten tapetbit... Målaren kom sedan och bredspacklade väggarna två gånger (tog totalt 4 timmar inkl. rökpaus) och jag slipade
13 svar · 51,2k läst
H
helenah2: ...att jag inte tänkte på det! Tror vi har en nånstans faktiskt ska leta rätt på den till helgen och testa. Tackar för hjälpen.
2 svar · 8,3k läst
M
Mattias84: Ska ta lite bilder på det och lägga upp här, tycker att det borde ha med fukt att göra på ett eller annat vis. Jag får dessa fläckar enbart på ytter källarväggar, inget på den som går mitt i huset
4 svar · 2,9k läst
H
Hahias: Hej! Tack för tipset, har börjat nysta lite i det och redan kommit 2 st rullar på spåret =) Mvh
2 svar · 5,3k läst
Anders_S
Anders_S: Du behöver inte förlimma/ måla innan vävning men kan vara klokt att rulla lite lim på spackelränderna i skivskarvarna innan för att spacklet inte ska "ta" allt lim. Anders
4 svar · 3,9k läst
R
reka: Ok, då ska jag prova den metoden. Som tur är så är det ingen större yta (ca 6 våder) så det får helt enkelt bli söl & blask.
2 svar · 3,4k läst
L
lb_gbg: Nu är hela rummet klart! Målade väggarna idag. Köpte 2 st 100 watts-glödlampor istället för bygglampa, det funkade bra.
27 svar · 22,4k läst
·
C
carra: Nej, inte den, även om den också var bra. Tack för Ditt tips! Carra
2 svar · 2,6k läst
fresve
fresve: Svart kommer bli jättesnyggt, Vita eller gula som ni föreslagit ser fint ut. Svart och gult finns det excempel av på falu rödfärgs hemsida.
17 svar · 9,5k läst
N
Neil_Peart: du ska endast använda den sk pappersremsan,punkt! glasfiberremsan får du stora problem med sprickor, de målare som rekomenderar den, gör det i fullständig okunskap i så fall pappersremsan lägger du i det blöta spacklet, kan vara lite knepigt innan man kommer på hur mycket spackel man ska lägga på, men om du fyller infasningen på gipsskarven precis så att du inte ser skruvhålen eller
2 svar · 39,6k läst
S
susa71: strukturmedlet gör inte färgen tät, då det är som sand så det går att använda med färger som andas. Det är ganska vanligt att man har det till husgrunder när folk har spacklat igen skador och vill ha struktur.
8 svar · 9,8k läst
J
jon_h: De nya reglerna du syftar på är antagligen BBV. De gäller enbart vid keramisk beklädnad, och har alltså inget med ditt fall att göra. Men ja, det är tillåtet. Något tätskikt behövs inte, och brukar i själva verket vara olämpligt i källare. Normalt vill man ha en diffusionsöppen beläggning. Vad du ska använda för färg vet jag inte, men jag flyttar tråden till färgforumet så
1 svar · 9,2k läst
fresve
fresve: mörkröd passar nog.
4 svar · 3,1k läst
T
Toaster: Hejsan. Vilken intressant diskussion! :) Jag har tidigare jobbat några år med färg och något som fascinerade, och fortfarande fascinerar mig är alla möjligheter till att det kan gå fel. Ja, eller åtminstonde inte bli som man riktigt tänkt sig. Jag ska försöka att inte blir så långdragen. Men, först och främst så finns det massor av olika färger med olika egenskaper. Visst skulle
11 svar · 24,2k läst
K
Kullan: Till slut så hittade jag. Denna ska det vara http://www.intrade.se/produktinformation/grand_cru_3.html Så ni kan sluta leta ;)
3 svar · 4,3k läst
E
esox71: Om den är spaltbar borde du kunna riva loss det yttersta lagret innan du ångar. I annat fall kan det underlätta om man gör massa små hål i tapeten med en "spikrulle" eller vad det kan tänkas heta.
1 svar · 7,6k läst
P
Pongu: Tack för alla bra tips! Taket ser lackat ut, så det blir avtvättning med målartvätt, kvistlack för säkerhets skull, Jotun grundfärg så att det fäster och Jotun Lady takfärg i två strykningar med pensel. Bör man måla alla lager med pensel eller kan man rolla på grundfärgen? /Pontus
9 svar · 14,9k läst
M
Mikael K.: Låter lovande. Då kör jag på med min grundfärg:)
5 svar · 5,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: De tidigare kalkskikten har målats gång på gång på gång känske ända sedan stallet byggdes. Du kan aldrig få det lika tjockt på en gång, även om du gör många strykningar. Det krävs kanske typ 100-tals strykningar för att kalken ska bli lika tjock som det ni inte sprutade bort med högtryckstvätt. Hur vitt det blir på dessa besvärliga partier ser du inte förrän väggen har
6 svar · 9,3k läst
B
Beppo: Ofts är strukturtapet spaltbar dvs. den går att dela på så den del som sitter i tepetklister mot väggen sitter kvar men ytterskiktet med strukturen lossnar. Prova lite och se om era är sådana. Är det det så är det hur lätt som helst att plocka ner tapeterna. Sedan är det bara att skära rent alla skarvar och intill tak golv och foder. Är den inte spaltbar så är det samma visa
4 svar · 29,5k läst
Anders_S
Anders_S: DEt går INTE att gör en vit färg svart pga av den är fullproppad med vitt pigment. Om så ska ske ska en Cbas eller bas3 (klarbas) användas och då motsvarande svart brytfärg med 50 enheter per liter. Om sedan vill kan man tillsätta strukturmedel i den färdiga färgen. Varför inte först en vit strukturfärg sedan en svart färg 2-3 ggr på den ? Anders
4 svar · 4,2k läst
J
jakim: Vi har bestämt oss för samma i alla rum. Tack för era synpunkter! :)
6 svar · 2,9k läst
G
gaia: [citat] blött upp resterna ordentligt, vänta ett tag och använd spackelspade som verktyg innan väggen torkat igen. Underlaget tål ju vatten så spara inte på den varan . Hoppas det hjälper. lycka till! gaia
4 svar · 4,9k läst
·
J
Jennisen: Vi ska äntligen börja med arbetet med gipsskivorna i nya huset, mycket jobb har vi framför oss :) Tänkte nu höra lite om hur man gör (har läst massor här i forumet men har ändå några frågor). Så här har jag förstått det som: Vi börjar med att spackla i springorna mellan gipsskivorna, frågan jag har är: Måste det torka innan vi sätter dit pappersremsa? (Vi tänkte förmodligen
0 svar · 4,0k läst
G
gromit42x: Ja skaftet är kanon. -h
12 svar · 25,1k läst
R
RenoVera: Gott Nytt År på er alla.... Jag letar desperat efter en tapet som verkar helt hopplös att få tag på. Har varit i kontakt med flera färghandlare och även med Eco-tapeter som gjort en efterlysning på den. Tapeten tillverkades 2004-2005 och är av märket Eco impuls nr 4709 . ( Enfärgad vit-beige). Har du något av denna tapet så meddela mig gjärna. Eller vet du om och var man kan få tag
0 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Jag tycker att det är så oerhört mycket bättre att ha taket målat först. Dels kan man då överlappa takfärgen med tätskiktet (om man har mjukfogat vinkeln i taket med latex först), dels kommer man inte dränka takgipsen med vatten när man tvättar plattorna vid fogning och dels så slipper man täcka hela badrummet när man ska måla taket. Har man målat innan plattsättning så är
1 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.