Byggahus.se

slipa ner tunn pappersstrukturtapet?

1. M
    Medlem Nivå 7
    På 90-talet (och kanske även nu?) kunde man köpa en strukturtapet av tunt papper som var meningen att man skulle ha som underlag att måla på. Själva strukturen består av små pappersknögglor/knottror som är rätt lätta att slipa bort verkar det som. Vi funderar på om det är idé att hyra en bra slipmaskin och slipa ner knottrorna. Är det någon som har testat att slipa ner en sån här tapet och kan ge besked om resultatet? Tanken är såklart att vi ska slippa bredspackla och att det ska bli så slätt att det går att tapetsera en vanlig slät papperstapet utanpå.

2. F
    Medlem Nivå 1
    Strukturtapet eller spåntapet ( kärt barn har många namn ) ,
    Bredspackla är ett måste om du vill ha ett profssigt resultat .
    Mvh Anders

3. BennyHill
    Medlem Nivå 2
    Det känns som om du kanske har samma skittapet som jag har i mitt hus, Helsinki-tapet (eller "Helsiketapet" som jag har hört den kallas för). Det är en strukturtapet med sågspånbas som man sedan målar väggfärg på. Förlåtande mot underlaget, relativt billig och tyvärr väldigt populär på 90-talet.. Jag hoppar man förbjuder dessa styggetyg å det snaraste...

Ang slipning - det dammar något så in i vassen..
    Ang bredspackling - glöm det, tapeten bubblar. Jag trodde den skulle hålla men min tapet gjorde inte det!
    Nej, riv ned skiten istället. Den är relativt enkel att dela på med en spackelspade. Hyr sen en tapetnedtagningsmaskin (ånga) så får du ned klister/spånbasen ganska enkelt. Sen kan du bredspackla utan problem..

Mitt första rum jag ordnade till provade jag både slipning och bredspackling men gav upp. Lagom kul att upptäcka att skiten inte sitter fast efter 15 kg bredspackel... Nu är jag äldre och visare!

4. M
    Medlem Nivå 7
    tack för tipsen!!

5. N
    Medlem Nivå 5
    Hur gjorde du när du hade spacklat på tapeten och upptäckte att tapeten sedan hade lossnat? Fick du skrapa ner allt spackel överallt på väggen eller hur lyckades du lösa det?

6. 7
    Medlem Nivå 6

Du får väl spärrmåla som med all annan kass papperstapet innan du spacklar :)

7. M
    Medlem Nivå 7
    nu svarar jag mig själv eftersom det kanske är nån annan som undrar

den metod vi valde var att dra ner det yttre lagret med en spackelspade, detta går lätt.
    Sedan använde vi tapetstrip, en sorts medel som löser tapetklistret på en halvtimme, målas på med pensel. Sen var det bara att dra ner tapeten, gick plättlätt.

Man kan även tydligen använda vatten men då bör man sätta plastfilm utanpå så att det håller sig fuktigt, det behöver man inte med tapetstrip. Allra helst ska man dock använda en sorts naggare som gör hål i tapeten så att medlet kan ta sig in, detta ska man dock inte använda när det är gipsskivor under, de kan bli förstörda då. Dessutom är den där naggaren väldigt dyr (typ 250 spänn, lite onödigt för ett rum).

I alla fall, det hela kändes mycket enklare än att bredspackla och mycket billigare än att använda typ easy cover renoveringstapet.