Färg, Måla & Tapetsera
ikeahantverkaren: [citat] Nej ..det är i allra högsta grad nödvändigt.Fiberduken du tänker sätta är inte avsedd som ersättning för skarvremsor .Du skriver "merarbete".Det stämmer men det är det viktigaste av momenten om du inte vill att väggskarvarna skall se ut som rynkade tygstycken om ett år.
patrikz: Har slipat min gamla 50-t furutrapp i ett par omgångar och får nu vara nöjd. Från början var den lackad. Nu funderar jag på att olja den. Går det att använda vilken olja som helst eller finns det bättre typer av oljor? Blir det halt? Går det att blanda i något i oljan, typ sand för att få den mindre hal?
Theoharis: Ok, jag är medveten om hur det fungerar. Frågan var/är, har det ngn byggteknisk betydelse att vi döljer sprickorna bakom en list? Kommer ljudisoleringen mellan rummen att påverkas? Det är ju en bättre lösning för säljaren med listen. Väljer vi däremot bort den får vi ca 50kr/lpm tillbaka (på 185lpm blir det ca 9000sek) samt så måste de åtgärda sprickorna efter 2 års
Dzollero: Samma färg in som utsida. Slipa-grunda-slipa-grunda-toppa = super finnish :D
Leo M: Pappersremsor är starkare än glasfiber. Enligt gipstillverkarna skall pappersremsor användas. Det finns en risk att det blir blåsor i pappersremsorna om du använder för torrt spacket. Det finns specialspackel för ändamålet. Fråga färghandlaren. I Längsgående fasade skarvar skall remsan spacklas fast, men på trärgående skall du spackla en gång sedan limma fast remsan innan du
Svanand: Ok, bra:) här är det "bara" 2 lager som sitter hårt som berg så der är ju skönt:)
AndersS: Det beror vad du tänker göra med latexfogen. En skarv mellan tak och vägg som du fyller med latex och sedan målar kan du inte se, även om den är mellan 5-10mm från normalt betraktningsavstånd. Om du väljer spackel eller latex vid smala fogar är också beroende av hur det ser ut, är det en plan yta så kör jag med spackel men i en vinkel så är det enklare med latex och du kan lägga
Kika: NyfikenVit: Har nu köpt en provburk av en annan Flyggerbutik och lät dom bryta den i den gamla 0502Y och skillnaden var ENORM. Så som det ser ut nu så är det den som känns bäst. Provmålade även upp en Nordsjövit och i det ljuset som vi såg färgerna i (mörkt ute och enbart bygglampor) kändes Nordsjövit och den gamla 0502Y ganska lika men att då den sistnämnde kändes lite mjukare
H_L: Hej. Jag står inför att måla trösklar. Trösklarna är ganska stora och breda och rundslitna efter knappt 100 års slitage och alltså inte några nyare smala trösklar. Min fundering nu är huruvida det är en bra idé att blanda i halkskydd (http://alcro.resolutmrm.com/Pro_Alcro2/InfoPop.asp?MediaID=815) i färgen för att motverka att trösklarna blir hala. Eller är detta overkill? Någon
Faidros: Här har du den: http://www.photowall.se/redirect.aspx?item=e2012
Svanand: [citat] Om man ställer sågen sådär... hur ska listen ligga då? på "rygg" eller på "mage"?
Leo M: Betrakta all vattenburen färg som färskvara. Alla "bekämpningsmedel" har man tagit bort. Som målare brukar jag hälla i en kapsyl ammoniak när jag målat färdig och vet att färgen skall stå i mer än en vecka. När det är dags att måla igen rör jag bara om färgen och målar med färsk färg. Generellt är matt takfärg känsligare än tex 20-glans. Snickerifärgen håller riktigt bra.
Luckyman: Skulle vilja ha lite förslag på en tapet passande till trapphus. Trapphuset går in till hallen där det sitter Midbec Nova beige eller vad den heter http://www.midbec.se/ Skulle vilja ha ngt ljust men stormönstrat tror jag
Johan Gunverth: Det är ju framför allt användbart när du har samma "recept", d.v.s. framför just din datorskärm och man vill få en uppfatttning hur vissa färger förhåller sig till andra.
DVE: Är i fullgång med och jaga målare som skall ta sig an vårat nybygge och tänkte bara jämföra lite med er andra byggare. Bra och ha lite på fötterna när man disskuterar pris med hantverkarna. Hur mycket har ni fått betala för att få huset spacklat/målat invändigt? Vi har totalt 220kvm bostadsyta. Fönster/dörrnischer som skall spacklas/målas. En målare jag pratade med trodde att
79:an: Skaffa en stålborste i piasava modell så ryker den mesta färgen i ett nafs.
Faidros: [citat] Något i Uppsala som är svårt att sprutmåla, pensla eller rolla. Den här kanske?:)
Maria&Mathias: kolla www.tapetterminalen.se där finns det en del :) eller kanske www.engelskatapetmagasinet.se
Stiina: Jag hade målat fönster och dörrar i vinrött och bytat det korallfärgade till en ljusbrun färg.Har sett ett hus som har det så och det är kanonfint.
jennyn_: Tack så hemskt mycket, precis den sida som jag har letat....
para: Vi har samma fondvägg i vårt sovrum som landle länkar till, På övriga 3-väggar har vi tapeten ur samma serie med bara ränderna
andypandy: [citat] Hurra! Döda på bara! Klorin på en trasa och 5 minuter... nu får CSI svårt att hitta nåt he he he... (och så säger de att man inte lär sig nåt på serier på TV... PYTT!) [bild] inte ett spår kvar... blev skit bra! Robert_Maria [bild]
v-g: Vi har en ladugård som delvis är byggd på 1800-talet och den är målad med FR och fortfarande fungerar det. FR klår i mina ögon alla andra färger vad gäller det mesta. Tex vid ommålning så är det bara att "skrapa" bort det lösaste med en piasavakvast och sen plask på med färgen.
Annedal: Har hittat denna sida för ett tag sen, helt fantastiska tapeter, bor ni i Göteborgsområdet finns det även en butik där man kan se dem "live".. Ska själv köpa över nätet när det blir dags för det! Lycka till! http://www.engelskatapetmagasinet.se/shop/
isaksson74: hej, vet ni om man kan mörka ner ett oljat ekgolv med brun/svart träolja?
donsko: Håller på att bygga till övervåningen på ett hus vi köpte i somras. Kommer att bygga en kupa i taket för att höja ytterväggen. I och med höjningen kommer vi att sätta en del ny takplåt i alu (resten av taket är oxå i alu.). Arkitektet skulle gärna se hela taket målat istället för obehandlat (vi med...). Går det att måla på aluminiumtak och i såfall hur? Utgå från att
funkis4ever: Ok. Jag släpper dessa tankar... ;) Hoppade in på Fiona och deras Fioton4, som jag antar är deras "bygg 7:a" hittade et par tapeter som kan fungera i ett par rum. Sedan satsar vi på fondtapeter av beställningstapet för att få lite färg på dessa väggar. Tack för era synpunkter! / Funkis
NiclasR: [citat] Tack för svaret, då tror jag att jag har koll på läget :).
jennyn_: Skulle satsa på en vanlig vit, med risk för att få frågan om vad "vanlig vit" är... vad jag syftar på är alltså en vit som du tycker om, vitt går ju till allt
jafr03: Hej, Vi har köpt in en massa panelskivan pärlspont (http://www.panelskivan.se/) som vi skall sätta upp lite varstans. De är gjorda i MDF och jag undrar därför vilket färg man skall använda för att måla dessa och samtidigt en "gammaldags" finish. Funderar över att använda linoljefärg från kulturhantverkarna men det kanske inte är det bästa alternativet? Tacksam för tips! Jan