Måla golvsocklar?

4k läst  3 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej på er,

jag funderar på att måla golvsocklar själv. Materialet är obehandlad hyvlad fura. Jag vill ha dom vita och ganska blanka men inte för blanka. Sen vill jag helst inte se några penseldrag. Vad ska jag använda för färg och ska jag använda roller eller pensel? Hur gör man så att det blir snyggt? Det är ca 44 meter. Tar det 100 år att måla? :p Tacksam för tips :)

2. J
    Medlem Nivå 2
    Egentligen kanske proffsen ska svara på det... och det är inte jag. Men jag har precis som glad amatör målat golvsocklar till halva huset. Det blev kanon. Har kört halvblank, antikvit, oljebaserad färg med pensel som de rekommenderade i butiken. Räkna med tre strykningar. Jag tyckte att det gick relativt fort och enkelt, även om det blir tråkigare och tråkigare för varje strykning man gör.

3. I
    Anonym
    Först måste du stryka med en lösningsmedelsbaserad grundfärg. (Det är bäst även om du sen färdigstryker med en vattenbaserad färg.) Använd då en målardyna, som ser ut som en filtkudde på handtag. Går snabbt och ger inga penseldrag alls. Låt torka ett dygn. Sen är det dags för färdigstrykning. Antingen med en lösningsmedelsbaserad färg eller en vattenlöslig. Skillnaden är att den lösningsmedelbaserad färg ger lite bättre slitstyrka m.t.p. att dammsugarmunstycket sliter på ytan. Å andra sidan får du inte lika matt yta. I regel ligger lösningsmedelsbaserade färger på 70 Gardner eller högre. 40 och lägre ger en halvmatt yta. En vattenbaserad färg ger mer halvblank yta även vid 70 Gardner, som är den enhet som används för ljusets reflexion i ytan. Ju högre tal, desto blankare färg.

Vill du ha en riktigt jämn och slät yta ska du först stryka listerna trärena med en lösning av 25% handelsammoniak i varmt vatten (1 del ammoniak till 9 delar vatten = 1dl+9dl). Då reser fibrerna upp sig och när listerna torkat drar du över dem med ett sandpapper, korn 120 eller något högre. Sen reser inte fibrerna när du påför grundfärgen.

4. T
    Medlem Nivå 5
    Alternativ till ammoniakbehandlingen torde vara vanlig mellanslipning.

Grundar du t ex med vattenbaserat så reser det sig alltid lite, lite.
    Det går däremot snabbt att 'damma' av.

3 strykninar blir det troligtvis. Spec. med sk. målardyna då det lägs på så tunt med färg.
    Satsa ist. på en bra pensel och alkydfärg (40-50 glans. Blankt, men inte för blankt).
    Men, 'peta' inte för länge i färgen.. Låt det flyta ut!

Glöm inte att pyssla med schellack på kvistar och sånt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: