Slipa lite lätt + måla med oljebaserad färg dvs alkyd. Om inte gamla färgen är väldigt bucklig så behöver du inte försöka få bort den. Helt superslätt blir det enbart med sprutmålning, är det väldigt viktigt att det är slätt så är det bättre att lämna in för lackering hos en firma, skulle jag gissa (har aldrig låtit lackera nåt sånt) så går det till runt en 1000-lapp, lite drygt. Men testa först att måla för hand och se om du tycker att det blir godtagbart, tex på undersidan av bordet. Utemöblerna blir ju ändå slitna av väder och vind.