Är det någon som har erfarenhet eller tips när det gäller att måla om förmålade socklar. Jag ska köpa socklar och foder men den vita nyans som finns att köpa är bruten, vilket jag inte vill ha, jag vill ha obruten vit.

Tror ni att den färg som redan är på socklarna kan fungera som grundfärg, jag hade tänkt slipa socklarna lite lätt och sedan måla direkt med lackfärg.

När jag som riktig amatör skulle måla om förmålade socklar och foder så gick det inte alls...he,he...
Färgen bara flöt ovanpå och ville inte fästa så jag antar att du kanske måste grundmåla eller om det räcker med att slipa, det vet jag inte.

Förresten varför inte köpa omålade om du ändå ska måla om dom?

Jag säger detsamma. De flesta ställen har dessutom fler varianter att välja på i omålat.

Det borde gå utmärkt att slipa lite lätt och sedan måla ett varv med vitt i rätt nyans. Så har jag tänkt att göra när jag börjar renovera sovrumsgolvet nästa vecka.

Tack för svaren, jag har dock redan hunnit inhandla de förmålade socklarna. Jag slipar dem lite lätt innan jag målar med lackfärgen, det blir jättebra. Som ETJ skrev krävs slipningen eftersom färgen annars inte fäster och rinner ut vilket resulterar i fläckar som inte täcks av lackfärgen. Jag tvättar även ytan med målartvätt innan målningen. En bra lösning för den late :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.