Hej,

Jag hörde från en målare att om man målar om en vägg så får väggen ökad glans, jämfört med om man målar första gången på en nyspacklad vägg. Dvs att det underliggande färglagret gör att väggen kommer upplevas som glansigare. Stämmer det, och i så fall finns det något man kan göra för att undvika detta vid ommålning?

Det där verkar konstigt tycker jag. Speciellt på en gipsad vägg som ju är rätt slät redan från början. På en putsad vägg kan jag tänka mig att det är lite så, för att färgen liksom fyller upp de små hålen och blir jämnare och då upplevs som lite blankare. Det du kan göra för att undvika problemet är ju att köpa en lite mattare färg än den gamla. Väggfärger brukar ju gå att hitta i lite olika glans.

NyfikenVit skrev:
Hej,

Jag hörde från en målare att om man målar om en vägg så får väggen ökad glans, jämfört med om man målar första gången på en nyspacklad vägg. Dvs att det underliggande färglagret gör att väggen kommer upplevas som glansigare. Stämmer det, och i så fall finns det något man kan göra för att undvika detta vid ommålning?
Spacklet suger ju mer än gipsytan. Så självklart blir ju ytan blankare när du målar andra och tredje gången.

Det är likadant på trä (panel, lister)...ju fler lager (eller ju tjockare lager!) desto mer fyller man ut porer och ådring = ytan blir slätare och upplevs därför blankare.

Du kan aldrig få mer glans på väggen än den glans som anges på spannen du köpt. Omålad gips eller bredspacklad betong uppnår sin rätta glans efter 2 till 3 styckningar Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.