Jag bad om råd i bygghandeln om vilket spackel jag skulle ha och om jag skulle ha glasfiberremsa eller pappersremsa i skarvarna mellan gipsskivorna. Fick svaret att det nog inte spelade så stor roll men att papper kanske var en smula bättre. Och så pekade han på en burk RH spackel från Beckers.

Jag kollade på olika hemsidor och hittade en broschyr om deras spackel där det står att det finns olika spackel för olika jobb men i brochyren så verkar alla spackel vara bra för skarvspackling så ingen hjälp där ...

Nåväl spacklade med RH spacklet och tryckte dit pappersremsan hårt med en "riktig" spackelspade med ett tunt skick ovanpå remsan. När jag satte på andra lagret med spackel såg allt bra ut men efter att det torkat nån timme så blev det en massa bubblor och två sprickor i spacklet vid kanterna av pappremsan som ligger under lite här och där längs skarven.

Morgonen efter testade jag att sätta in spackelspaden vid en av sprickorna och kunde dra loss pappen och den följde med nästan hela vägen, knappast någon fin armering snarare en skiljare av spackellagren ...

Är det lättare att få en snygg skarv med glasfiberremsa ? Det är förmodligen så resten av huset är skarvat (byggt 82) och jag har inga synliga sprickor så det rör sig nog inte så mycket längre (trähus på platta).

Vad är rekommendationen att göra nu ?

Ska jag slipa bort allt spackel och lägga dit en glasfiberremsa eller ska jag bara lägga dit den i skåran efter pappremsan och spacklet som låg ovanpå den. Eller är det värt besväret att försöka sig på en ny pappremsa ? Har läst att en del testat att limma dit pappremsan men fyller den verkligen sin funktion då ?

Har också likande problem med luftbubblor under remsan. Läste någonstans att man kunde tillsätta lite lim i spacklet, någon som vet om de går?

Jag kör enbart med glasfiberremsor och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Men jag är lite osäker på om du får det bra nu efteråt. Då behöver du nog kanske slipa ner. För om minsta lilla yta av glasfiberremsan ligger synlig och du ska måla eller tapetsera så kommer det att synas igenom eftersom remsan sväller om den kommer i kontakt med exv tapetlim

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Vill man använda papper, vilket de flesta rekommenderar, så kan man limma det med vävlim också. Det har fungerat bra för mig. Om det är en handskuren skarv, så spacklar jag det stora mellanrummet först, låter det torka och limmar sedan på remsan. På vanliga skarvar går det bra att limma remsan först och sedan spackla klart ovanpå när det har torkat.

Ok, så båda varianterna verkar fungera då kanske de hade rätt i bygghandeln ändå att det inte spelar så stor roll. Jag får väl slipa ner och börja om, tror nog jag väljer glasfiberremsan denna gång så det inte blir fel igen. Den verkar lättare att hantera och bör väl fungera eftersom mitt hus inte verkar röra så mycket på sig och då ser jag faktist inga fördelar för mitt hus med pappersremsan annat än onödigt jobb rätta mig om jag har fel...

Vore intressant att höra hur många som har fått sprickor i pappremsa respektive glasfiberremsa och hur många det funkat bra för.

Minibyggarn skrev:
Ok, så båda varianterna verkar fungera då kanske de hade rätt i bygghandeln ändå att det inte spelar så stor roll. Jag får väl slipa ner och börja om, tror nog jag väljer glasfiberremsan denna gång så det inte blir fel igen. Den verkar lättare att hantera och bör väl fungera eftersom mitt hus inte verkar röra så mycket på sig och då ser jag faktist inga fördelar för mitt hus med pappersremsan annat än onödigt jobb rätta mig om jag har fel...

Vore intressant att höra hur många som har fått sprickor i pappremsa respektive glasfiberremsa och hur många det funkat bra för.
Har bara kört med glasfiberemsa på väggar, aldrig haft sprickor. Men papper är styvt i alla riktningar så det beror på hur huset rör sig.

Får man dom sprickorna och blåsorna som du har fått. Så har du fått fel spackel av försäljaren. Papp remsor är mycket bättre än vävremsor (som egentligen inte ens är godkända längre). Själv råkat ut för detta ett par gånger , fick byta ut spacklet till ett mer vattnigare spackel . Funkar mycket bättre Lycka till

Som jag har förstått det håller pappremsor bättre för skjuvning, d.v.s att skivorna rör sig relativt varandra uppåt eller neråt. För ren draglast i remsan, alltså att skivorna rör sig från varandra fungerar bägge lika bra.

pinebar skrev:
Som jag har förstått det håller pappremsor bättre för skjuvning, d.v.s att skivorna rör sig relativt varandra uppåt eller neråt. För ren draglast i remsan, alltså att skivorna rör sig från varandra fungerar bägge lika bra.
Du menar så här :D

• spackelremsor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MJakobsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.