H
Highland: Skulle inte sätta upp panel utan att grunda den först. Omålat ett halvår!! Idiotiskt. Trä bryts ner när det utsätts för väder och vind och det startar så fort panelen kommer på plats. Jag skulle grunda och måla en strykning innan jag spikade upp panelen och sedan en strykning till sommaren. Det finns grunfärg att lägga på som torkar även om det är minusgrader och måla med en
4 svar · 4,7k läst
C
cameljointen: [citat] Skruva tätt i skarvarna mellan skivorna samt skruva så att skruvarna i skarvarna hamnar mitt emot och nära varandra. Annars så är det inget problem.
4 svar · 17,3k läst
·
C
cameljointen: [citat] Oljefärgen torkar inte lika snabbt så det ä enklare att som amatör ej få slammor. VÅTT I VÅTT är mkt viktigt!
14 svar · 45,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Håller med dig, men färdigstryka en gång blir nog tufft. Man missar alltid nånstans.
5 svar · 8,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: man kan blansa i sand i färgen ..
4 svar · 9,4k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: grundfärgen är viktig .annars kan det lätt bli att färgen lossnar om man drar med nageln.
8 svar · 25,7k läst
I
ipppe: ok... nån som har en aning vad det skulle kunna kosta att lackera ett par dörrar ??
2 svar · 7,6k läst
S
Snigel: Vi ska göra om ett rum till barnrum till vår son. Jag har nån tanke om att måla alla väggar i samma nyans men att måla lite linjer på två av väggarna som har minst möbler. Hur ska jag måla linjerna och i vilka färger? Efftersom det är en pojke vill jag gärna ha líte pojkaktiga färger, kanske blått/grått/brunt eller liknande. Bifogar en skiss på hur det ser ut och vilka möbler
0 svar · 3,7k läst
·
it-snubben
it-snubben: Grymt snyggt blev det. Jag tycker om det stilrena enkla. Det gamla var definitivt inte snyggt. Det såg ut som det var emaljerat eller nåt.
11 svar · 10,1k läst
·
gryden
gryden: Tack för alla svar, jag har nu skippat sprayen och gått över till riktig färg, det blev mycket bra.
5 svar · 10,4k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Proffsen använder aldrig "Easy cover".
10 svar · 9,4k läst
U
undran: Jag har tagit bort bårder på löpande band i mitt hus, både från strukturtapet och papperstapet. Det har funkar jättebra med vanligt ljummet vatten, en liten skumgummiroller, eller svamp, och lite tålamod. :) Jag har gjort så att jag börjat med att rolla på bården en bra bit (säg ca 3 m) sedan har jag väntat en liten stund. Därefter har jag enkelt kunnat dra bort det översta
5 svar · 57,8k läst
S
saramilana: Det är Rajapur från Cole & Son. Jättesnygg, har funderat på den själv!
2 svar · 10,7k läst
·
T
T2: Vi har en utbyggnad som blev klar i november och jag undrar när man kan börja måla den? Den ska målas med vattenbaserad färg, Flügger.
0 svar · 5,8k läst
D
Donald Trump: [citat] Ja, jag byggde en sprutbox av täckplast runt hela trappan. Dom hjärnceller som som dog i sprutdimman gjorde nog ingen större nytta innan heller eftersom jag inte lade någon större tid tför att rigga till frånluft. Det var dock en billig fylla och trappan blev som sagt fantastisk.
7 svar · 10,8k läst
F
freppesito: Har en skittråkig grå betongmur runt uteplatsen och just nu en massa ledig tid över.. och undrar när man kan börja måla betong utomhus ?? har ju hört allt om att man inte ska måla i månader som innehåller R i sitt namn , gäller samma för betong eller ?? avvaktar svar med rollern i högsta hugg. ; ) ciao.
0 svar · 4,0k läst
A
Aniska: Det går alldeles utmärkt. Ring Av jord och få råd hur man gör.
2 svar · 7,6k läst
S
Styx: [citat] Du skall använda "väggips" om du skall ha det slätt i taket.. Sätter du gipsplank (med fasade skarvar runtom) skall du endast spackla skruvarna. Tanken är att det skall bli ett slags rutmönster. Eller ja, skall och skall, men det är tänkt så i alla fall.. :) Finns även en särskild skiva som är försänkt runtom för att underlätta spackling..
5 svar · 3,8k läst
M
magnus271519: upptill skär jag alltid med en tapetkniv med en liten distans så där blir det ju en liten vit kant av takfärgen och nertill har du ju fotlisten som ramar in det hela.
5 svar · 27,4k läst
morsan
morsan: Jag har inte gjort det själv, men det ska tydligen gå bra att måla. Lite Googlande gav den här artikeln och denna :)
1 svar · 8,2k läst
T
tupas: Jag får inget svar av dom.
2 svar · 5,4k läst
T
Toaster: Du kan nästan alltid lägga på med roller. Men om panelen är profilerad så behövs en efterstykning med pensel för att få in färgen överallt. Är det träpanel så finns det nog inte många seriösa färghandlare som rekommenderar annat än shellack och alkydgrund. Alt. så rekommenderas det vattenbaserade alternativen som idag finns. Fixa skriftlig garanti är mitt råd om det går. Dom
1 svar · 4,3k läst
C
cameljointen: [citat] Kan du länka till den där special-listen? Hm.... 10 % ja då är det ju bättre att ha breda latexfogar om inte gipset som är stumt rör sig men ytterväggarna
15 svar · 36,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Tackar. Jag "målar" och spikar Staffan
2 svar · 6,9k läst
payman
payman: [citat] Jag/vi ska testa det imorrn. Jag upplever dock att färgen torkar direkt så vi andra rollningen så rikserar det bli en annan struktur (inte "flyta" ut). Nåväl, frugan får hjälpa till så vi fort rolar ut allt i första rollningen. Sen får jag gå på tvärrollningen. Time is crucial. /Patrick
5 svar · 5,3k läst
F
f91jsw: Det beror på hur stora partier du målar i och hur ljuset faller på väggen. Ofta går det bra att bättra utan att det syns om väggen inte ligger så att man ser den i direkt släpljus från ett fönster. Små områden går bra att bättra med pensel som man avslutar att "dutta" med så att strukturen blir likadan som med roller.
3 svar · 28,3k läst
L
Leo M: Du måste isolera kvistar med shellack eller vävlim. Shellack är ett bättre allternativ om du hittar en äkta produkt. Om du tar en genväg ser ytan väldigt fin ut i början , men det dröjer inte länge förrän genomslagen kommer. Färghandlaren har en spray som du kan använda, finns både i shellack samt i en annan version som jag inte vet namnet på.
8 svar · 17,6k läst
N
NyfikenVit: Jag talade med en säljare i en HTH-butik, och han sa att man inte bör välja för vita färger (tex obruten vit) på kökssnickerier eftersom de inte håller färgen utan gular med tiden. Stämmer det?
4 svar · 8,3k läst
I
ipppe: ok... skönt att det går att "rädda" då... antar att man lär vänta tills färgen är helt torkad... dvs flera dygn... :(
8 svar · 9,5k läst
B
BAS: Hej. En sak som måste finnas i bakhuvet är att en trapp med furu nöts mycket snabbt eftersom man trampar i stort sett på samma ställen hela tiden. Bara efter några år har det gått bort så pass mycket trä på enstaka ställen att den ljusa furun skulle lysa igenom en brun yta. Jag hade furu från början. Vi klädde redan efter något år trappen med laminatgolv. Då jag la ekgolv i hela
1 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.