I
imported_peter: Jag har målat mitt hus med Alcro Bestå. jag har sagt att jag vill ha "vitt, vitt, vitt, helt obruten" och då har jag fått en burk med just vitt. det blir kanon. snyggare finns inte.
3 svar · 1,7k läst
I
Igelkotten: Ska låta bygga ett garage i september som ska ha grundmålad panel. Är det olika hållbarheter på olika grundfärger eller kan man säga att man bör måla inom ett år?
0 svar · 1,7k läst
C
CeciliasHus: Håller också på med trappan .. Jag tänker behålla den bruna linoliumen som ligger i stegen. Jag har inte haft problem alls med att damm/smuts syns, så brunt funkar. men det låter på dig som att du kanske inte vill ha en så mörk färg. Längst ner i den här tråden, ligger länkar till olika trappor, om du vill se bilder:
9 svar · 2,6k läst
C
CeciliasHus: Stod med samma fråga i morse, men har precis beslutat att bara grunda 1 gg. Dvs det som är gjort. Jag tror så här om man behöver slipa vissa partier igen och ev spackla, så bör man lägga på grundfärg på det igen, och blir det alltför fläckigt, så kör man istället en HEL gång extra.
4 svar · 1,8k läst
E
Edda: Hej! Tack för alla svar! Då vet jag hur det ska göras. Blir lite jobb men det blir nog bra till slut. Tack återigen! :)
4 svar · 1,9k läst
M
maxald: Nu har vi bestämt för att byta både fönster och fasad på vårt hus så förutsättningarna för en ny färg är blir ju inte bättre än nu. Men jisses vad svårt det är att välja kulör! Och vilken typ av färg ska man måla med? Huset är byggt 1937, 2 våningar plus källare) och har svart brutet tak. Nuvarande färgen är röd (ej falu utan en mörkare nyans) med svarta knutar och vita
0 svar · 2,1k läst
L
larsa_c: Köp plastikiskt trä. Finns på Flügger och säkert fler firmor... Är egentligen ett spackel som ser ut som trä. Lackbart. Lycka till! ;)
3 svar · 3,6k läst
B
Björn_Nilsson: Den väggen som är risigast, med dokumentskåpet blir nog vattnad av ett elementrör i väggen på våningen ovanför, Det kan nog inte vara fukt utifrån då denna väggen ligger i anslutning till ett uterum på våningen ovanför. Har märkt att det försvinner vatten ur systemet, men ej kunnat hitta läckan. När jag drog ut skruv och stålpluggen på väggen ifråga, var den sönderrostad,
6 svar · 7,6k läst
·
L
larsa_c: Absolut inte elementf'ärg som är en lack. Reineboy har helt rätt med vanlig väggfärg.
2 svar · 20,1k läst
R
reineboy: Eller vanlig vattenbaserad väggfärg som vi gjort på vår rörspis! kanonresultat.
4 svar · 8,4k läst
G
gaia: Silikatfärg är kanske onödig dyrt men det är drygt och värt sin vikt i guld på en källaryttervägg. Vitt brukar täcka bra. Mur/putsfärg är ingen billig historia heller och i vilket fall som helst så skulle jag aldrig byta silikatfärgen till en annan sort bara för att spara några tior. No ja, helgen är över så är det redan målat... ...och det går kanske inte alls att måla med
5 svar · 19,2k läst
O
oskis 123: Jag läste att det finns diffusionsöppna latexfärger nuförtiden. Jag tyckte det verkade konstigt först, men reviderade min uppfattning när jag läste om hur det funkar. Just nu kommer jag inte ihåg vilken sajt det var.... Det var en oberoende sajt som gjort prover och förklarade hur det funkade tekniskt sett. Jag lovar att återkomma med adresseen dit! De skrev i alla fall att det är
8 svar · 24,7k läst
L
larsa_c: Alkyd är bättre för trät och får en glansigare finish men inget jag skulle strykafasaden med. Tar hellre en vattenlöslig täcklasyr, kulör nästan lika länge som rena akrylaten och skitenkel att underhålla. Enda plusset för alkyden är första strykningen på ett hus i och med lättheten med grundning men vid ommålning blir det akrylat/täcklasyr.
5 svar · 13,0k läst
L
larsa_c: Du späder färgen bara för att den ska tränga in lättare i trät. Som tidigare svar; Måla en gång till bara :)
4 svar · 3,2k läst
L
larsa_c: En fet oljefärg är att föredra. Grundolja och stryk Alkydoljefärg 2ggr. (första utspädd 20%). Finns även som vattenbaserad oljefärg men då krävs en riktig grundfärg.
3 svar · 14,6k läst
L
larsa_c: s0502-Y = Går lite åt gult s0500-N = Går lite åt grått s0300-N= Kritvit
6 svar · 8,2k läst
L
larsa_c: Köpte på Flügger för 1500. Funkar kanon till väggar, möbler osv. Enkel att rengöra tom. om du använder lacknaftabaserat.
3 svar · 4,0k läst
K
Karakorum: [citat] Varför inte använda den till både golv och penslar?
9 svar · 37,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Såvitt jag vet går det inte att måla den om du tänker elda i den sen. Det normala är att man stålborstar järnet och sedan gnider in med spissvärta. Finns i tub på vanliga livsmedelsbutiker. Finns också en spissvärta som man penslar på och som säljs av butiker som säljer järnspisar. Detta är en behandling som man måste upprepa lite då och då beroende på hur mycket man eldar i
1 svar · 3,8k läst
Sophie
Sophie: Så ska det låta!!
3 svar · 2,6k läst
krillek
krillek: Lär knappast hålla särskilt länge på planstegen. Dessutom är väl färgen matt, så det lär inte bli så lätt att hålla rent... Om du vill ha en slitstark yta på trappan skulle jag rekommendera en riktig golvfärg, t ex Alcro Lokal.
3 svar · 1,8k läst
K
Kalle_71: Japp, men det måste inte vara just Beckers grundfärg...:) Funkar nog bra med andra märken också, bara de inte är vattenburna. Då är risken stor att färgen blöter igenom och löser upp tapetklistret...
1 svar · 2,2k läst
C
CeciliasHus: Det är sant, jag får ser hur det ser ut efter målning.
7 svar · 11,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: Under 0.5 mm tätar färgen garanterat. Går nog att täta upp till 2-3 mm.
2 svar · 2,7k läst
G
gbg_tjej: Tack för ditt svar. Det blev ganska fint med färgvalet. Dock missade jag detta med att måla ner en bit på väggen från taket. Så det är lite pyssel kvar för att få en fin kant. Dock har jag nu fått ett annat problem. Efter att jag tvättat taket och sen målat detta två gånger, så har taket krackelerat :mad: Det syns väl inte jätte tydligt mer om man tittar nära. Men varför gör
2 svar · 1,3k läst
A
Alko: [citat] Verkligen! Bli irriterad för att folk tar sig tid att vänligt svara på ens fråga, ibland undrar man :confused: /A
7 svar · 5,9k läst
Sophie
Sophie: Vi har precis satt upp vårt pärlspontstak i vårt badrum, vi målar med linoljefärg eftersom det andas bra, och är tåligt mot fukt. Sen tror jag i och för sig inte det är något jättestort problem om ni inte brukar spruta vatten rakt upp i taket. Visst kan det bli en del stänk och rummet kan vara fuktigt men panelen tål en hel del och använder du linoljefärg så andas trät och torkar
2 svar · 5,7k läst
B
bergstrollet: Referenser? Jag skulle aldrig ta hem en hantverkare utan att ha pålitliga referenser från kompisar/grannar/tidigare kunder.
9 svar · 2,2k läst
T
TorparJohan: De flesta tapettillverkare har en "standardtapetkarta" och de tapeterna brukar ingå i priset när man bygger hus. Vill man ha dyrare tapeter så får man betala tillägg. Boråstapeters standardtapet ligger runt 130:- rullen.
1 svar · 2,4k läst
P
prybe: Jag har byggt ett förråd och ska nu måla det. Grundmålningen är gjord. Är det bättre att måla med akryl eller akrylat? Sen börjar husets färg spricka på något ställe. Nyckelfärdigt hus som byggdes/målades 2001. Hur "farligt" är det att någon spricka i färgen har börjat uppträda? Det känns ju lite tufft att behöva måla om hela huset eller ens en sida för att det spruckit
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.