Hejsan.

Håller på att sätta ett tak över mina altan här hemma. Efter satt upp trästommen skulle den målas. Var på bygghandeln och köpte en burk oljefärg och efter att läst baksida en gång till såg jag att den skulle grundmålas först. Missa det första gången.

Nu har jag målat en gång med oljefärgen. Frågan är ifall jag ska måla grundfärgen utanpå oljefärgen eller om jag helt enkelt ska strunta i grundfärgen helt.

Tacksam för svar.

Snailman
tja grundfärg är väl samma som utspädd färg (den är utrspädd för att kunna tränga in bättre i träet) så jag anser inte att det är någon ide att måla grundfärg ovanpå täckfärg...

Snailman skrev:
tja grundfärg är väl samma som utspädd färg (den är utrspädd för att kunna tränga in bättre i träet) så jag anser inte att det är någon ide att måla grundfärg ovanpå täckfärg...
Då kanske det inte var hela världen att jag missade grundning?

Ska inte vara någon fara. Oljefärg på trä brukar sitta hårt och att måla grundfärg utanpå är onödigt. Kör ett lager till av samma färg så blir det nog kanon. Dessutom blir det inte utsatt så hårt av väder då allt trä är under tak gissar jag.

Du späder färgen bara för att den ska tränga in lättare i trät. Som tidigare svar; Måla en gång till bara :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.