Cerex
Cerex: 2 om det är omålat, och det räcker med en gång om det är målat tidigare oberoende kulör
1 svar · 4,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Silikatfärg går på kalkfärg. Den har liknande egenskaper för övrigt också, dvs det blir en yta som inte blir tät och täpper till putsens porer. Det är en fördel om man är osäker på vad för slags puts det är. Borsta av det lösa och sedan måla. Bäst är om du får tag i den äkta 2-komponents silikatfärgen, den har helt säkert ingen plast inblandad i färgen.
2 svar · 3,9k läst
C
CeciliasHus: Åh, tack! Bra det där med halkskyddet. Då gäller det bara att få ändan ur nu för mig!
3 svar · 3,7k läst
P
Pyttsan: Gällande målningen så rekommenderar jag att du sätter upp en fiberväv (ej glasfiberväv). Det är en tunn väv som man sätter upp ungefär som en tapet och den är enkel att sätta upp. Förarbetet innan du sätter upp väven är att du spacklar igen alla hål, ojämnheter och tapetskarvar och slipar till det. Om jag förstår dig rätt så funderar ni på att ta ner den gamla tapeten. Med
1 svar · 2,9k läst
fresve
fresve: Tror att det med belysning på väggen blir än roligare med struktur på väggen med just metallicfärg. Det kan kanske vara ekonomiskt att grunda en gång med en liknande färg som den slutliga metallicfärg.
1 svar · 2,4k läst
Micke_1
Micke_1: Hej Jonas. Jag har själv rollat på färgen med en vanlig roller "långhårig" och sedan penslat ut färgen. Funkar jättefint, det går snabbt att få ut mycket färg på väggarna. //Micke
1 svar · 2,3k läst
P
Pysslarn: Silikatfärger finns i olika kulörer. Kolla med en bra färghandlare. MVH Ronnie
1 svar · 1,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej, jag har för mig att vinyltapeterna är spaltbara, dvs. de går att dela i två skikt för att underlätta omtapetsering. Men det kanske inte stämmer. En liten spackel att jaga loss ett hörn med har funkat bra flera gånger, men det kan ta lång tid ändå. Jocke
1 svar · 2,4k läst
C
Chief_Ryback: Det finns färg till det. I Nordjö´s sortiment heter den sandokryl eller sandtex kommer inte ihåg vilket då den bytt namn. Annars kan du och späda mediumspackel med vatten och rulla det på väggarna och sedan måla.
3 svar · 2,0k läst
tompas11
tompas11: Varför inte tillverka dina egna skumgummipenslar själv? Köp skumgummi av lämplig tjocklek och kvalitet och pyssla lite.
1 svar · 4,4k läst
M
Mellanbarn: Som jag förstår när du beskriver så skulle jag välja sängväggen. Eller också tänker du lite mer fritt och målar fönsterväggen och bakom garderoberna och sätter en kul tapet på de två väggar som blir kvar.
1 svar · 3,1k läst
Besserwissern
Besserwissern: När vi satte sådan så fick vi också glipor (vårt hus var också snett och vingt). Vi spacklade och slipade och det fungerade bra.
1 svar · 2,8k läst
bonnier
bonnier: Det finns sprayfärg på burk på t.ex. Biltema som tål hög värme, vi har använt det ett par gånger i öppna spisar och det har funkat bra.
1 svar · 5,1k läst
B
bilmeken: Tack för alla svar! Så takfärg ala latex får det bli!
6 svar · 3,0k läst
Linska
Linska: [citat] Amen.
3 svar · 1,8k läst
Linska
3 svar · 1,8k läst
M
mare99: Hej, jag har en carport från 2002. Nu hade jag tänkt måla "undersidan" vit så att det blir lite ljusare att vistas därunder. Det är impregnerat virke med lite svarta/gråa prickar. Hur skall jag fortskrida? Tvätta först antar jag, duger grönsåpa? Vad skall jag ta för färg? Grunda? Tacksam för hjälp.
0 svar · 1,8k läst
F
Fran: Vi kör med 1 strykning grundfärg och sedan 2 strykningar täckfärg. I och för sig så målar vi huset vitt - tidigare var det mörkbrunt så det krävs rätt så bra med färg för att få bra täckning. Resultatet blir jättebra - ingen mer sportstugekänsla över det hela :-).
2 svar · 1,4k läst
tompas11
tompas11: Prova på en skvätt olja med att tunna den med lacknafta eller balsamterpentin.
1 svar · 1,7k läst
A
andha: Då kör vi på latexfog! Tack!
2 svar · 1,5k läst
T
TorparJohan: Jag hade målat en smyg med den gråa färgen och en med samma vita som fönsterna och avgjort själv. Men jag skulle gissa på att det ser bättre ut att måla i samma kulör som du har på fodren och det verkar dessutom som den enklaste vägen.
1 svar · 982 läst
C
cameljointen: [citat] YES du har rätt, målade en möbel med pensel med Alcro golvfärg oljebaserad och jeklar vilken fin och blank yta man fick!!!!
13 svar · 9,5k läst
O
oskis 123: Ännu ett I-lands har dryftats in absurdum. Men vi på forumet får ju jättefint hemma! Om man gör rätt. :rolleyes:
36 svar · 65,5k läst
J
jonas i: [citat] Tack för tipset. Kommer inhandla spackel här i närheten på tex Flügger färg, de får guida mig,..
7 svar · 6,3k läst
Bloink
Bloink: Tack för svaret. Då får det bli en vattenbaserad lackfärg :)
2 svar · 1,6k läst
J
joacim76: Jag ska renovera lite i källaren och behöver måla om väggarna. Det ser ut att vara någon plastfärg på nu, men det har inte släppt någonstans. Har till och med tvättat väggarna med högtryck. Putsen är dock något smulig vid dörrkarmen mot ytterväggen. Tänkte lägga klinker på golv och måla på väggarna. Måste jag riva ner all puts och putsa om igen innan jag målar med "rätt"
0 svar · 1,1k läst
fresve
fresve: Går utmärkt.. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/82309-hur-fungerar-en-trappa.html Har inte lyckats få dit stegen än! :P
3 svar · 1,9k läst
Anders_S
Anders_S: Vi provade med tveksamhet Biokleens Alg o Mögeltvätt med strålander resultat: Allt försvann. Anders
2 svar · 9,8k läst
M
Martin1: De flesta "nya" vattenburna grundfärgerna för utomhusbruk har en alkydoljebas. Oavsett om du sedan täckmålar med akrylat eller oljefärg. Så det ska inte vara någon fara. Allt du beskriver om färgen tyder också på att det tidigare var oljebaserat.
7 svar · 2,4k läst
M
Martin1: Håller med föregående talare. Man brukar säga att oljefärg som är äldre än 3-4 år går utmärkt att måla på. Ändträn, skarvar och runt spikhuvuden oljas med en impregnerande grundolja. Stryk sedan med en alkydoljegrund och slutligen två lager akrylatfärg.
2 svar · 21,9k läst
H
hakan_wallin: Hej, Jag är väldigt nöjd med den tapet jag köpte på Bauhaus. Du kan se bilder på www.walltorp.net under bilder / Juni2008. Mvh Håkan www.walltorp.net
1 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.