Hallå där, jag är ny på forumet och har en fråga.

Vi håller på att renovera här i vår nya bostadsrätt och har börjat i sovrummet. Grov strukturtapet som suttit i cirka 15 år. Under denna sitter 4-5 övriga tapeter + spackel. Vi började med att dra av första lagret tapet men det gick inte, fick bara med oss övriga lager. Så vi har nu dragit bort nästan all tapet som sitter på väggen och nu har vi kommit in till betongen. Min fråga är, eftersom jag och min sambo inte är några hejare på bredspackling, kan man sätta väv rakt på beongen för att sedan måla över? Eller måste man spackla innan? Vi vill inte ha putsade ytor utan vi vill att det ska bli en slät vägg att måla eller tapetsera på. Tacksam för svar, har massor av strukturtapet i lägenheten. OBS blev avrådda från att använda dury easy cover och dylikt eftersom vi har såpass grov strukturtapet och den satt såpass dåligt.

Kolla om strukturtapeten är spaltad, dvs har 2 lager.
Då kan man dra bort själva strukturen, slipa skarvarna mellan våderna och grundmåla.
Efter det ser man om det behövs spacklas i skarvarna.
Det är mycket enklare än att bredspackla hela väggen.
Använd inte vattenburen grundfärg.

Jag hade samma dilemma i min gamla lägenhet. Jag skulle bara måla, vilket funkade utmärkt att göra direkt på betongen. Visst syns betongstrukturen, men den var fin i mitt fall.
Oavsett vad ni ska göra så får ni räkna med att betongen suger mer än vad en vägg med tapet/färg skulle göra. I någon mån är det säkert mättat av tidigare tapetsering, men det kan i alla fall vara bra att grunda med takfärg (oftast billigare än bruten väggfärg), eller med utspätt tapetlim ifall ni ska tapetsera.

Vävsättning har jag ingen koll på, men någon annan lär säkert svara på det snart :-)

Går jättebra att sätta en easy-up eller microlit på betongen och sedan måla/tapetsera över :)
Använd starkt vävlim eller våtrumslim bara så biter det ordentligt ;)

Hej! Tack för alla svar! Då vet jag hur det ska göras. Blir lite jobb men det blir nog bra till slut. Tack återigen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.