Ludwig
Ludwig: Erhmmm, jo det stämmer men i karmen drog vi ju på vanlig alcro genuin grundfärg och sedan på med geniun täckfärg.. Ska väl tillägga att torktemperaturen hela tiden legat på minst 25 grader ;-) De var väldigt torra efter ett dygn kan man säga.. (hoppas det inte strular nu bara, men än så länge funkar det finfint!) Ska nog förtydliga, bågen kördes helt med linoljeprodukter men
6 svar · 10,2k läst
Smelly
Smelly: Hej Anderstaxen! Jag hittade en kanonbra stege på Ö&B (Eller rusta? ). Det är 2 stegar som går att både sätta ihop på höjden och dessutom bygga en liten målarställning av. (Altså de två stegarna lodrätt och en trall emellan) Den väger inte särskillt mycket och är tillräckligt stabil. Rekomenderas.
2 svar · 6,5k läst
Sophie
Sophie: färgförändringen vid kvistarna när man använder schellack beror på att man lägger på ytterligare en yta där. Därför blir kvistarna lite blankare. På resten av ytan har man inget under färgen så den drar in mer i träet och blir mattare. Detta försvinner om man målar ytterligare en strykning och mättar även det övriga virket. Men vill man ha så ådring etc går igenom kan det
10 svar · 2,8k läst
M
menhir: Jag är inte kunnig nog att svara på vilken som är den bästa silikatfärgen, men vi målade för ett par veckor sedan med Nordsjös färg. Vi valde den eftersom man enl tillverkarens anvisning endast behövde två strykningar på ny puts medan t ex Flügger ville ha tre strykningar och det tar mycket tid att måla ett hus så att slippa en strykning var definitivt värt merkostnaden för den
1 svar · 14,1k läst
A
angelikaj: Hej, Jag har använt Trip Trap färgen en del för furu som redan har gulnat, om man jmf Herdins nya tak och panelvit, vilken är att föredra? Kan man sprumåla ngn av dem
5 svar · 3,1k läst
N
nikko-pikko: körde en stark ajaxblandning, sen en sväng med målartvätt, kvistlackning två ggr, grundade med alcro lokal+10%lacknafta och sen en slutstrykning. hittills, efter några veckor ser det bra ut tycker jag.
3 svar · 6,3k läst
J
jenfor: Om du hade satt väv hade du inte behövt någon glasfiberremsa då väven fyller samma funktion. Med papperstapeter har du alltid risken att dessa spricker om/när det rör på sig.
4 svar · 3,3k läst
C
Chief_Ryback: Utegrund+täckfärg räcker. Olja behövs inte då det redan är impregnerat för ca 30 år framår.
5 svar · 5,3k läst
H
Hyttmyra: lyfter denna i hopp om något tips för en bra genväg eller så.... Tips på BRA färg så man slipper måla så himla många ggr.....
1 svar · 2,7k läst
B
Biff: Har målat taken inomhus, furupanel, och där hade vi kvistlack. Nu ska jag måla vår überfula panel på balkongen. Den är obehandlad idag. Ska man ha kvistlack på denna? Om ja, varför har man inte det på stående lockpanel?
0 svar · 7,2k läst
O
OHMSWEETOHM: För innertak behöver du en större variant. Typ Paint Crew eller Project 115. Jämför själv på: http://www.wagner-group.de/portal/loader.php?seite=color_produktuebersicht_en_wag&navigation=858&pfad_seite=1 mvh M
1 svar · 5,6k läst
M
Macewe: Jag är novis, men jag skulle föredra målat eftersom det är lätt att måla över när man tröttnar eller om de blir fläckar på. Tycker detsutom det är svårt att hitta snygga tapeter, jag föredrar vita väggar och sedan färg på möbler och gardiner istället. Men smaken är ju olika... tror både tapet och målning kan vara lättskött om man bara väljer rätt grejor (dvs
1 svar · 1,9k läst
K
kyticka: Vi har målat på befintlig färg med biltemas grå tvåkomponet epoxi. Håller utan problem, täcke rätt bra - ursprunglig färg var grön och röd.
5 svar · 9,9k läst
super_fia
super_fia: MrNash Kul kul att få det konstaterat, jag hade nog inte orkar då... :) Men vad ska man göra!?
18 svar · 33,9k läst
P
pa L-B: Jag tror att det finns en färg man kan måla rökskadade väggar med för att spärra. Kanske enklare att rolla väggarna med det!
8 svar · 20,2k läst
M
Mikael V: Håller själv på med ommålning av plåttak och gör på följande sätt: Tar väck färg med högtryckstvätt (Använd vattenfilter (Tillbehör till Kärcher) om du använder något annat vatten än komunalt annars förstörs ventilerna). Tvättar rent med vatten o ättika Grundar med Plåttaksprimer Två lager med Täckfärg. Fint tips om Vinkelslip med stålborste Mats C, det skall jag
2 svar · 8,9k läst
P
plattsättare: Men oavsett om du river tapeten och spacklar eller om du sätter rot-gips så kommer någon eftråt att säga att du skulle gjort tvärtom :)!
2 svar · 2,8k läst
K
konichiwa girl: Ja, man blandar till själv. Fast det är inte så svårt alls, för 50 procent blandar du en burk av brytfärgen och en lika stor burk av vit titan-zink. Gysinge använder sig av samma brytsystem. Om du inte vill använda dig av Ottosson så blandar Kulturhantverkarna efter NCS-kulörer, 50% köpenhamnsgrön är ungefär 4015-G30Y enligt Ottossons hemsida.
3 svar · 7,6k läst
·
G
gaia: torkar du ut träet med lut och lämnar omålat så kan dörrar slå sej och det kan uppstå springor i speglarna. Har sett avlutade trärena dörrar som var ursprunglingen målade . Dom blev som jag beskrivit ovan med resultat att dom var svåra att stänga. Målade dörrar trivs bäst som målade :). Dom skall inte påverkas av skillnader i luftens fuktighet ( sommar/vinter) för mycket. Mitt
2 svar · 8,3k läst
B
Binesh: Ja det undrar jag med, hoppas någon svarar :D Har just gjutit en betongmur och vill ge den så fin yta som möjligt, använde formplywood så det ser ganska bra ut men kan tänka mig att det kan se ännu jämnare ut om man målar med rätt färg. Men frågan är vad jag ska ha...
1 svar · 7,2k läst
D
DeeJay: Vissa väggar, där jag t ex vill sätta upp hyllor så måste jag ha något att fästa i, där får det nog bli en OSB skiva + renoveringsgips. Annars blir det nog att testa "återställaren" i alla fall, det kan ju inte bli sämre än att man får göra om det :)
10 svar · 3,1k läst
mandus
mandus: http://www.taunton.com/finehomebuilding/how-to/tape-and-mud-inside-corners.aspx
16 svar · 29,8k läst
M
mare99: Hej, undrar bara om någon har erfarenhet att ta bort färgrester, vit trägrund, från asfalt?
0 svar · 5,0k läst
M
Maxikatten: Tackar för tipset LInska! Ska testa imorgon. Någon mer som har tips på hur man ska få ett snyggt resultat?
2 svar · 3,2k läst
Cerex
Cerex: Man behöver inte späda ut slamfärger bara du har tillräckligt stor spruta som klarar av det. Målar själv alltid med spruta och det är den absolut snabbaste metoden. Håller man sprutpistolen tillräckligt nära flyger inte färgen omkring. Blåser det alltför kraftigt (över 8 sekundmeter) ska man vara lite försiktigare. Om du är osäker på hur mycket det är så kolla väderprognosen
3 svar · 4,1k läst
O
oojaa: Det är bara en vanlig papperstapet, så jag är väll körd då ;) Kan förstå att du inte har lust att stänka något på den med flit. :) Har sån lust att bara riva ner varenda tapet och tapetsera om, fast tapetsera är definitivt inte min grej , så har väl inget annat val än att stå ut :(
6 svar · 6,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om den är möjlig att tvätta bort borde det inte vara något problem alls. Hade inte hört talas om att det fanns sådan plastväggfärg. Den vanliga väggfärgen brukar vara väldigt svår att få bort. Har sett många arga utgjutelser här på forumet från folk som försöker få bort inomhusplastfarg som någon tidigare ägare har målat dit. Att en väggfärg är tvättbar brukar betyda
11 svar · 2,9k läst
S
serdt: Köpte målartvätt på Rusta av alla ställen. Den färdigblandade i sprayflaska stod det att man inte behövde skölja bort, så en sådan greppade jag. Eftersom den koncentrerade stod bredvid tog jag en sådan med. MEN nu när jag läser på den koncentrerade så står det att den skall sköljas bort, inget tydligt undantag för någon av spädningarna som står på flaskan. Borde inte det
0 svar · 5,3k läst
R
RockabillyVixen: Vi har i våras skrapat vår furutrapp som hade nålflitsmatta sen MÅNGA år tillbaka... Jag kan säga att det är absolut inte det enklaste jobbet man kan ta sig för...Vi har fått värma med varmluftspistol,skrapat samtidigt när det är klibbigt...Trots detta får man inte bort allt lim så för vår del gäller det att slipa hela trappan trären då vi ska ha trappsteget trärent för att
1 svar · 3,0k läst
M
MrsNash: Tack för ditt svar! Ska nog ta och pröva och måla vår ytterdörr med!:)
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.