Hej

Vi håller på att göra iordning ett rum i källaren, den sk gillestugan :)

Tre av väggarna är putsade och en är vävd. Mot en av de putsade väggarna finns en stor öppen spis i rött tegel.

Golvet är ett äldre ljust trägolv, och taket är i betong.

Mitt problem är att jag vill ha allt vitt. Men hur ska man tänka?
Väggarna, runt fönstrena snickerierna, dörrarna och taket. Ska man ha lite olika "nyanser" på det vita eller ska man försöka ha samma vitt på allt?

Vad passar bäst isåfall? Ska man ha vitt som går åt det gråa hållet, eller åt det gula (antikvitt)? Det är en rad med källarfönster, men det mesta av ljuset kommer komma från lampor.

Hjälp! :)

Jag hade valt 0500-n på alltihop. Kanske nån kulör på golvet, typ 2000-n.

"antikvitt" S0502-Y är alltid ett säkert kort.
skulle dock inte leka med olika nyanser av vitt, då den som är mest "kritvit" kommer få de övriga vita att se skitiga ut.

Vad gäller vita nyanser så är det alltid tycke och smak som spelar roll. själv målar jag alltid S0502-Y om jag ska ha "vitt", för jag tycker den är mest behaglig, och upplevs verkligen som vit gentemot allt annat.
Mitt sätt.

Personligen tycker jag att S0502-Y är för gul, på stora ytor ser det ut som en rökare bott där. 0502-Y är däremot fin, lite varmare vit helt enkelt men utan att upplevas som inrökt.

Kim_E skrev:
Personligen tycker jag att S0502-Y är för gul, på stora ytor ser det ut som en rökare bott där. 0502-Y är däremot fin, lite varmare vit helt enkelt men utan att upplevas som inrökt.
Dock används inte kulörsystemet utan S längre, så i så fall bör man leta upp en aktuell "S"-kulör som stämmer mot den gamla 0502-Y.
Och riktig hur du kan tycka att det ser ut som en rökare bott där, när man målar S0502-Y har jag något svårt att förstå... visst om du har en kritvit kontrast, kan den upplevas som lite gul.
Men inte ens i takvinkeln uppfattar jag den som gul, mot det vita taket.

Men som jag skrev, när det gäller vitt så är det bara tycke och smak som spelar roll...så...ja.

Har målat hela huset vitt invändigt, var försiktig med "kritvitt" alltså helt vitt. Den gör att snickerier och andra vita möbler ser gula eller smutsiga ut. Dessutom är den svår att få snygg, väldigt känslig för skuggor och att den måste täcka 100%. Ta 0502-Y och halvera den det blir kanon.

Blanda aldrig S0500-n och S0502-y!

Det finns massor av trådar här på forumet där detta tas upp.

Som det tipsades om tidigare; Halv S0502-y är helt grym! Kör det på allt så blir det mumma!

_bystrom_ skrev:
Dock används inte kulörsystemet utan S längre, så i så fall bör man leta upp en aktuell "S"-kulör som stämmer mot den gamla 0502-Y.
Och riktig hur du kan tycka att det ser ut som en rökare bott där, när man målar S0502-Y har jag något svårt att förstå... visst om du har en kritvit kontrast, kan den upplevas som lite gul.
Men inte ens i takvinkeln uppfattar jag den som gul, mot det vita taket.

Men som jag skrev, när det gäller vitt så är det bara tycke och smak som spelar roll...så...ja.
Många butiker verkar ha brytning för den gamla 0502-Y kvar i sina register, var inget problem när jag förhörde mig. Hittade även uppmålade färgprover i en Nordsjö-butik så att jag kunde jämföra med den nya. Var även inne i ett hus målat med nya S0502-Y, därav min nikotinreferens. Mycket möjligt att det var en annan brytning då jag upplevde det som blekt gulaktig ton, men enligt målaren var det just S0502-Y. Oavsett, som du skriver, så ät tycke och smak olika, referensramar likaså. Bästa tipset är att hitta större yta med den färg man är intresserad av och kolla i verkligheten.

Havsutsikt skrev:
Ta 0502-Y och halvera den det blir kanon.
Vad menas med att halvera? Blir den "vitare"? Vad kallas den då?

Jag har alltid bott i hyreslägenheter med S0502-Y på väggarna och det har funkat utmärkt eftersom tak och lister ibland inte varit helt vita (kanske skitiga) och inte orkat måla om allt.

Men nu när vi ska bygga nytt så ville jag gå på en något mindra gulaktig vit färg. Så igår upptäckte jag att våra fönster levereras som standard vitmålade med S0502-Y, suck. HUr ska jag nu tänka? Ska jag måla om de nya fönstrena invändigt för att undvika att de ser smutsgula ut eller ska jag anpassa väggfärgen, dvs köra S0502-Y? Om jag kör på nyss nämnda alternativ/färg så kanske det kommer se konstigt eller smutsigt ut om alla lister, dörrfoder och tak blir kritvita?

Tacksam för tips och erfarenheter!

Marypytting skrev:
Vad menas med att halvera? Blir den "vitare"? Vad kallas den då?

Jag har alltid bott i hyreslägenheter med S0502-Y på väggarna och det har funkat utmärkt eftersom tak och lister ibland inte varit helt vita (kanske skitiga) och inte orkat måla om allt.

Men nu när vi ska bygga nytt så ville jag gå på en något mindra gulaktig vit färg. Så igår upptäckte jag att våra fönster levereras som standard vitmålade med S0502-Y, suck. HUr ska jag nu tänka? Ska jag måla om de nya fönstrena invändigt för att undvika att de ser smutsgula ut eller ska jag anpassa väggfärgen, dvs köra S0502-Y? Om jag kör på nyss nämnda alternativ/färg så kanske det kommer se konstigt eller smutsigt ut om alla lister, dörrfoder och tak blir kritvita?

Tacksam för tips och erfarenheter!
Lister och foder levereras i princip alltid målade S0502-Y...

Linska skrev:
Lister och foder levereras i princip alltid målade S0502-Y...
Fast vårt fall levereras de obehandlade så det är bara fönstren som "begränsar oss". Samt att vi tänkt att vitlasera taket (träpanel) och då kanske man ändå ska passa sig för färger som drar åt det grå hållet? Vill inte heller ha något rött i för personligen så står jag inte ut med att färgen nästa kan uppfattas som rosa/aprikost.. Några tankar om färgval (gällande vita nyanser)? Har kollat tidiagre trådar men vissa rekommenderar färger som hamnar ganska långt bort från vitt..

Vi har helt avskaffat neutralvitt/grått i vårt hus och låtit allt målat innehålla "02-Y", t.ex. S 0502-Y Vi har även valt andra detaljer som takfärg, våtrumsfärg, skåpsluckor, elluttag, elkablar, kylskåpsdörrar m.m. med 02-Y. Det enda som blev svårt att fixa var skåpsstommarna i köket, med de syns ändå inte.

Helhetsintrycket blir absolut inte "nikotingult" utan snarare "fett och mulligt" vitt. Som en lyxigare vitt till skillnad från filmjölkskänslan neutralvitt ger. Det finns ju heller inga synliga referenser till neutralvitt någonstans alltså ser du inte det gula. Fördelen blir också att färgen på textilier och lösa föremål blir klarare eftersom ögat och syncentrat har "nollställt" på det brutna vita (02-Y)
Även det vita på knutar och yttre fönsterfoder är brutet vitt. Silikatfärgen på grunden är S 6502-Y och garagedörrar S 5502-Y.

"fett och mulligt" vitt hi hi, det gillar jag:)

Vi har valt 5502-Y till ytterdörren! Du har inga bilder? Blir lite nyfiken

5.2 racing skrev:
Blanda aldrig S0500-n och S0502-y!

Det finns massor av trådar här på forumet där detta tas upp.

Som det tipsades om tidigare; Halv S0502-y är helt grym! Kör det på allt så blir det mumma!
Undrar också, vad betyder "halvera" i sammanhanget?

Du utgår ifrån en helt obruten vit färg, från en Bas. I detta fall Bas A. 0502-y har en viss mängd svart, gul, och kanske röd, är ej helt säker. Men istället för att ta hela receptet så halverar man 0502-y-receptet. Alltså hälften så mycket brytfärg (kulör). Dvs att halv 0502-y blir mittemellan kritvit och 0502-y.
Lite svårformulerat, men om nån inte förstår så kan jag göra ett nytt försök imorrn när jag har funderat ut hur jag skall formulera mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.