13 387 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Att måla högblanka ytor
Hej!
Hur målar man bäst högblanka ytor och vilken färg används?
Om ingen ger mig ett bättre förslag så kommer jag att måla med en vattenbaserad snickerifärg med 80-glans. Använder mig av en lite skumgummiroller.
Tacksam för tips och idéer!
Hur målar man bäst högblanka ytor och vilken färg används?
Om ingen ger mig ett bättre förslag så kommer jag att måla med en vattenbaserad snickerifärg med 80-glans. Använder mig av en lite skumgummiroller.
Tacksam för tips och idéer!
Det bästa är ju att måla med spruta, själv använder jag en HVLP kompressor och spruta från Clas Ohlsson, men ska du rolla eller pensla så är det skumroller och ordentligt förunnad färg som gäller, ungefär som ovispad grädde och så självklart flera lager.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Kan ju även vara bra att ha en bred moddlare till hands och efterstryka en gång och samma riktning över hela ytan.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer
Moddlare blir bättre än med skumgummiroller, tycker jag iaf. Men däremot så tycker jag inte att du skall tunna ut färgen, förstår inte riktigt vitsen med det, förutom när du sprutar kanske.
Vitsen är väl att färgen inte blir lika trög och flyter ut bättre...
Ska man måla högblankt måste den flyta ut lätt.
Vanlig - direkt ur burken - färg är aningens för trög för det.
Som att jämföra fil och vispad grädde... jävligt taskigt liknelse, jag vet!
Ska man måla högblankt måste den flyta ut lätt.
Vanlig - direkt ur burken - färg är aningens för trög för det.
Som att jämföra fil och vispad grädde... jävligt taskigt liknelse, jag vet!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Om färgen är trög beror det på att den är mer eller mindre tixotrop. Några procent etanol/T-röd löser (hihi!) det problemet för gott. OBS, går ej att reversera!_bystrom_ skrev:
Annars räcker vanligtvis att röra om ordentligt med en propeller någon minut. Tixotropin avmattas då under en stund,
Det fungerar säkert, men annars är det en lätt lösning *hihi* att bara späda ut den helt enkelt.Johan Gunverth skrev:
Sen beror det såklart på hur färgen är blandad, vilket förhållande det är mellan givna (lätt/trögflytande) ingredienser.
Beckers Snickerifinish flyter ut väldigt fint. Har aldrig spätt den iof, men även utan spädning så blir den finfin!
Beror kanske på vilka krav man har... visst blir den fin som den är, men ska man ha högblankt (högre än glans 70, vilket är högsta för snickerfinish) och väldans slätt kanske man vill späda.
Hur som helst, för ett "ickeproffs" är det lättaste sättet nog att späda.
Tror jag.
Hur som helst, för ett "ickeproffs" är det lättaste sättet nog att späda.
Tror jag.
Klicka här för att svara