Någon som har tips på vilken typ av färg man skall använda för att måla ett par betonghögtalare? Högtalarna är redan målade men skulle behöva fräschas upp och jag har ingen aning om vilken sorts färg man har använt. Dert finns såvitt jag förstått specialfärger för just betong, men dom misstänker jag är till för att måla råa betongytor i tämligen fuktiga miljöer., vilket ju inte är aktuellt i mitt fall. Tacksam för goda råd.

Iom att det är till ett par högatalare kan du antagligen måla med i stort sett de flesta färger.
Jag hade tagit endera en vanlig väggfärg, eller en lackfärg.
Givetvis vattenlöslig.

Du behöver ingen form av "specialfärg", då det inte är en vägg, grund, mur etc du ska måla.
Då har du parametetrar som fukt och slitage, åverkan på färgen att ta hänsyn till.

Nej, köp en vattenlöslig väggfärg, glans 10-20.
Mitt sätt.

Annars kan man måla med silikatfärg. Samma färg som man målar betång och tegel med utomhus. Sitter som berget och ser snyggt ut.

Silikat är snyggt, men iom att han säger att den är målad sen tidigare så vet jag inte... silikat är väl för obehandlad/tidigare behandlad med silikat, yta!? Iofs, den kanske fäster bra på annan färg!?
Vi kan ju ignorera alla egenskaper förutom utseende och häftförmåga... i så fall kanske silikat.
Fast jag tror han uppnår liknande effekt med en matt väggfärg, för halva pengen.

Du talar ju ingenting om vad du är ute efter för yta, vad de är målade med innan eller någonting?

Jag har målat hemmapulade, tidigare obehandlade högtalare av betong... med mörkblå hammarlack. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.