Våra köksluckor skall målas i färgen vetegrå från Ottossons - färgprov finns här. Lite neråt.

Jag funderar lite på pärlsponten i köket (finns både på väggarna och i taket) - hade först tänkt att den skulle vara vit, men sitter nu och funderar på gult istället. Nu frågar jag er som är vana vid linoljefärg - om jag blandar med vitt - vilket blir varmast gula färg av gulockra och järnoxidgul. Jag vill inte ha citrongult utan en väldigt ljust gul varm färg. Tänkte beställa färgprov från Gysinge och undrar nu vilken av dem jag skall ta. Jag tycker det blir för dyrt att ta båda.

Gulockra blir varmare.

Tackar då skall jag testa den. Vi får se om det kan bli snyggt eller om jag skall hålla fast vid vitt. Vi skall ju faktiskt ha marmor med vitt i.

Men gulockra blir å andra sidan lite rosa i svaga brytningar.

Hm - rosa? Det vill jag inte ha. Är ute efter ljust gräddgul eller vad man skall kalla det.

Gräddgul? Är det ungefär samma ljusljusgula färg som tex Kockums emaljerade pryttlar? (Alltid svårt att veta vad andra menar när man beskriver färger...)

JO, det stämmer att den tonar åt rosa. Eller jag skulle kalla det aprikos kanske... Men bara om man blandar väldigt svagt.

"Gräddgult" är nog en tillräckligt svag brytning för att det ska dra iväg mot ro... aprikos. Synd att jag för tillfället inte har någon järnoxidgul bland färgtuberna, annars skulle jag göra ett snabbtest för att jämföra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.