Hej

Jag vet att detta tagits upp innan men jag blir inte riktigt klok ändå.:o

Vi dränerar om vår källare och jag ska ge mig in på väggarna.. Nu är det väv och gammal tapet.
Måste jag ta bort allt ner till betongen för att det ska bli bra med silikatfärgen som ska på sen?

Kan jag bredspackla med ngt spackel som andas (vad?) så väggarna blir lite jämnare eller kan väggen då inte andas?
Ska man länge i så fall innan man målar (silikatfärg verkar vara mest poppis här...) för att färgen ska fastna efter spacklandet?

tack!

Om jag var i din sits hade jag slitit ner väven och tepeten ända till betongen. Om sen ytan ser för illa ut hade jag gått över den med gipsputs. Har själv använt gipsputs i vårt badrum/tvättstuga. Tycker att den är superbra att arbeta med. Om väggarna är hyffsat raka så går det utmärkt att "spackla" upp putsen. Vill du sen ha olika grov struktur går du över med en svamp. Ovanpå detta målar du sen med silikatfärg.

Nästa år så ska vi ge oss på resten av rummen i källaren. När det blir dags så ska jag ta mig en funderare på ifall vi skall regla upp ytterväggarna och lufta. Vi har inte riktigt bestämt oss om det behövs än och så vi vill läsa på lite i ämnet...

ojojojo...

Varför ska man regla upp ytterväggarna?? För att få bättre luft men är det verkligen nödvändigt?
kanske något att börja med här också...
alltid kommer det ngt nyt....

Tack för svaret..ska köpa gipsputs och silikatfärg.

Om du bör regla upp och lufta ytterväggarna beror lite på hur fuktigt du har i källaren,hur du har dränerat och om du skall använda källaren som boyta.

Jag har som sagt inte läst på mig helt i ämnet ännu iom att det projektet ligger lite längre fram. Men här finns lite info att starta med men som alltid finns det säkert fler fabrikat och metoder att använda.

http://www.isola.se/products/grunnmursplater/platon_multi_foer_kaellarvaeggens_insida

http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/platon_golv

AnneFi
Luftar man inte bara väggarna och golven om man vill sätta innerväggar?
Om man putsar och lägger klinker så behöver man väl inte lufta väggarna?

AnneFi skrev:
Luftar man inte bara väggarna och golven om man vill sätta innerväggar?
Om man putsar och lägger klinker så behöver man väl inte lufta väggarna?
det blir jättebra med puts och klinker :).
gaia

Jo men jag har läst att om man ventilerar bort luften bakom den uppreglade väggen så tar det bort tråkig källarlukt.

Har man inte det problemet så funkar klinker och puts super..

AnneFi
fantasi skrev:
Jo men jag har läst att om man ventilerar bort luften bakom den uppreglade väggen så tar det bort tråkig källarlukt.

Har man inte det problemet så funkar klinker och puts super..
Vad jag förstår så är det om man ska regla upp väggar så gör luftspalten att luften kan cirkulera fritt mellan vägg och rum. den kan väl inte ta bort lukt?

tråkig lukt får man väl av fukt i källaren och då behövs en dränering på utsidan..

det ultimata för att väggar ska kunna andas är väl just puts och klinker?

Dränering är ett måste och om du har bra källarklimat så är nog puts och klinker optimalt.

Och du har rätt i att om du bara reglera upp väggarna så tar det inte bort lukten men i kombination med en fläkt som suger ut luften bakom den uppreglade väggen och då blir du av med lukten.

Fast återigen...är inte helt 100 påläst än och har inte beslutat vad vi skall göra. Detta är ju ett kommande projekt om något år eller så :-)

Tror du och jag har glidit in på ett sidospår ;-). TS verkar ha blivit nöjd med svaren hon fått.

fantasi skrev:
Dränering är ett måste och om du har bra källarklimat så är nog puts och klinker optimalt.
Puts och klinker är bra även om man INTE har ett "bra källarklimat". Inget som stänger in fukten i väggar och golv och inget organiskt som kan mögla o s v.
Vårt hus står i lera med grundvatten strax under källargolvet, dräneringen är snart trettio år och ligger för högt, men förre ägaren klinkrade och gipsputsade 1981 och vi har aldrig dålig lukt el likn fastän det kan vara nog så rått på sommaren när värmen är avstängd.

fantasi skrev:
Och du har rätt i att om du bara reglera upp väggarna så tar det inte bort lukten men i kombination med en fläkt som suger ut luften bakom den uppreglade väggen och då blir du av med lukten.
Om man bara reglar upp utan att ventilera bakom lär man t o m förvärra lukten. Uppreglade källarväggar utan ventilation är en riskkonstruktion.

Vad gör man med en vägg som har vanlig isolering och masonitskiva??

Tar bort förstår jag men vad ersätter jag detta med?... Är under mark...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.