Jag har målat trappen med uretanbaserad golvfärg. Enligt anvisningar från butik har jag slipat, spacklat och använt mig utav limfog. När jag målat första lagret så antar jag att det är limfogen som bryter igenom färgen. Det blir rosa/orange. Vad ska jag göra? Kommer det att försvinna efter fler strykningar eller ska jag använda någon slags lack för att stoppa att det tränger igenom?

Jag tror inte att fler strykningar löser problemet. ;-\
Stryk på Shellack på missfärgningarna innan du stryker på nästa lager lack.

Men det är inte något slag av vattenbaserat då? Funkar det på en uretanbaserad färg?

Ja, det bör det göra. Shellack brukar fastna på det mesta.

Testade med lite kvistlack jag hade hemma på en liten yta och det verkar fungera. Ska vänta torktiden ut och se.

Det är bättre att du använder dig av isolerspray...

"Enligt anvisningar från butik har jag slipat, spacklat och använt mig utav limfog"

Vad menar du med limfog?

När vi målade vår trappa för 1,5 år sedan hände samma sak och då använde vi vanlig lackfärg för att försegla ytan innan vi fortsatte igen med den vattenbaserade golvfärgen (nordsjö) och det slog inte igenom mer men det tog tid innan lackfärgen torkade då vi målade alla stegen för säkerhetsskull.

Slipat och spacklat har jag gjort självmant. Just nu minns jag inte märket. Men tuben hette någonting med limfog eller lim & fog. Har i alla fall lyckats lösa problemet nu och det är huvudsaken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.