6 745 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Tejp för spånskiveskarvar
Vi har skarvat i ett gammalt snedtak av spånskiva med nya skivor.
Hustrun var i färgaffären och fick rådet att tejpa skarvarna med papperstejp. Är detta lämpligt med tanke på att spånskivor rör sig? Borde det inte vara glasfibertejp?
Hustrun var i färgaffären och fick rådet att tejpa skarvarna med papperstejp. Är detta lämpligt med tanke på att spånskivor rör sig? Borde det inte vara glasfibertejp?
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Om spånskivorna rör sig så har det inte så stor betydelse om det är papper eller glasfiberremsa, tyvärr. Har själv övergått till att enbart använda pappersremsor, men här finns det många dialoger i olika trådar om vad som är bäst.
Snedtaket är spånplatta på glespanel. Vi har tagit bort en kattvind och fortsatt med taket ner längs takstolarna. Hela rasket skall målas vitt, så sprickor vill man helst inte ha.
I värsta fall får det väl bli gips ovanpå..
I värsta fall får det väl bli gips ovanpå..
Det är inte lämpligt att använda papperstejp. Såna spån. Om du inte vill använda gips så hade jag gjort på följande vis:
Låt skivorna torka ordentligt. Grundmåla skivorna med vattenalkyd. Spackla fogen mellan skivorna med gipsspackel. Låt torka. Slipa. Fäst pappersremsa i ett vävlim av bra kvalitet. När limmet torkar spacklar du erfordeligt antal gånger.
Låt skivorna torka ordentligt. Grundmåla skivorna med vattenalkyd. Spackla fogen mellan skivorna med gipsspackel. Låt torka. Slipa. Fäst pappersremsa i ett vävlim av bra kvalitet. När limmet torkar spacklar du erfordeligt antal gånger.
Frågan är ju hur man ska få till det när skivorna kan röra sig flera millimeter.
Spån är inte sådär jättelämpligt som tak/vägg-beklädnad. Förr eller senare blir det ju fuktigare inne eller ute och då kan det spricka.
Spån är inte sådär jättelämpligt som tak/vägg-beklädnad. Förr eller senare blir det ju fuktigare inne eller ute och då kan det spricka.
Ja jag har själv gjort efter konstens alla regler i mitt hus - har spikad enkelspån överallt - men trots det så spricker det skarvar varje vår.
Ser nu när värmen börjare komma utomhus att några nya skarvar börjar spricka här inne.
Så allteftersom jag renoverar nu så sätter jag gips överallt... lite drygt att sala alla lister och hålla på, men det görs ju bara en gång iaf.
Ser nu när värmen börjare komma utomhus att några nya skarvar börjar spricka här inne.
Så allteftersom jag renoverar nu så sätter jag gips överallt... lite drygt att sala alla lister och hålla på, men det görs ju bara en gång iaf.
Jo, jag har nog misstänkt att det blir problem. Har satt gips i resten av huset, men i det här rummet var det inte lämpligt av olika anledningar.
Dj-klas det så får det bli renoveringsgips och/eller tapet.
Dj-klas det så får det bli renoveringsgips och/eller tapet.
Renoveringsgips 6mm bör du ha.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden