7 379 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Kvistlacka lackad furu??
Skall till att måla om ett antal lister som idag är lackad furu. Planen är att tvätta och sedan slipa dem. Grunmåla med en oljegrundfärg och färdigstryka med en vattenburen snickerifärg.
Hur låter den planen? Måste man kvistlacka även om furun är lackad redan, jag har förutsett att detta inte behövs.
Hur låter den planen? Måste man kvistlacka även om furun är lackad redan, jag har förutsett att detta inte behövs.
Att kvistlacka är billigt och går rätt så fort, jag hade definitivt gjort det när du ändå ska
göra allt det andra jobbet. Finns inget fulare än blödande kvistar på snickerier och
drygt att behöver göra om allting för att man snålade med grundarbetet.
Vet inte om jag missuppfattade ditt första inlägg, men om du använder en
vattenbaserad snickerifärg ska du också använda en vattenbaserad grundfärg.
göra allt det andra jobbet. Finns inget fulare än blödande kvistar på snickerier och
drygt att behöver göra om allting för att man snålade med grundarbetet.
Vet inte om jag missuppfattade ditt första inlägg, men om du använder en
vattenbaserad snickerifärg ska du också använda en vattenbaserad grundfärg.
Han kan lätt köra med en oljebaserad grundfärg, och sen vattenlöslig finish, finns inget som säger att det inte skulle gå, tvärtom.
Regeln lyder "latex ovan olje, inte tvärtom" om man skall blanda vatten- och oljebaserade produkter.
Iom att listerna först och främst redan är lackade, för det andra skall grundas med en oljebaserad grundfärg, så behövs kvistlacken definitivt inte.
Grundfärgen spärrar i det fallet den med.
Sen behöver man inte "göra om allting" bara för att en kvist blöder igenom.
Finns spray t.ex Polyfilla Isolerspray som man sprayar på den aktuella kvisten, sen bättrar man med finishen.
Lätt och snabbt.
Regeln lyder "latex ovan olje, inte tvärtom" om man skall blanda vatten- och oljebaserade produkter.
Iom att listerna först och främst redan är lackade, för det andra skall grundas med en oljebaserad grundfärg, så behövs kvistlacken definitivt inte.
Grundfärgen spärrar i det fallet den med.
Sen behöver man inte "göra om allting" bara för att en kvist blöder igenom.
Finns spray t.ex Polyfilla Isolerspray som man sprayar på den aktuella kvisten, sen bättrar man med finishen.
Lätt och snabbt.
Är inte själv målare så mycket möjligt att jag har fel men har hört av diverse säljare att man inte ska blanda vatten- och olje baserade färger. Även t.ex flügger själva säger det, åtminstone när det gäller utomhusfärg, men kanske annorlunda där?
Utomhus målar man nästan alltid först oljebaserat, sen vattenlösligt.
Oljegrund först (dock numer ofta vattenlöslig hybrid) sedan en akrylat ovan det.
Undantaget från detta är i såfall lasyr av olika slag.
Ett hus som tidigare varit målat med oljefärg kan man måla om med akrylat, dock bör husets oljefärg suttit på väggen några år för bästa resultat.
Oljegrund först (dock numer ofta vattenlöslig hybrid) sedan en akrylat ovan det.
Undantaget från detta är i såfall lasyr av olika slag.
Ett hus som tidigare varit målat med oljefärg kan man måla om med akrylat, dock bör husets oljefärg suttit på väggen några år för bästa resultat.
Klicka här för att svara