Ny på forumet och vi har en bostadsrätt men jag hoppas frågorna går bra ändå. Husbygget börjar när jag är färdig med pluggandet :D

Vi målade om taket i ett av rummen och efter någon timma uppenbarade sig några fläckar i tacket. Mycket små (0,5-1 cm) men ändå irriterande, har bifogat bilder på eländet.

Vad kan det vara och hur gör man?

• tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som brandskador. Finns specialfärg som täcker det och även nikotin och fuktskador. Annars funkar det med kvistlack och sen måla igen.

MaZtoR skrev:
Ser ut som brandskador. Finns specialfärg som täcker det och även nikotin och fuktskador. Annars funkar det med kvistlack och sen måla igen.
Tack för svaret, det låter intressant. Hur uppstår fläckarna lite sådär smygande mystiskt efter man har målat?

Taket, som jag glömde skriva, är betong med puts. Kan man köra med kvistlack på det?

Är det inte bara rost?

Vattenbaserad färg + järnpartiklar.

I så fall hjälper det väl bäst att hålla torrt.

//KoW

Ta det lungt med taket. Har själv råkat ut för att putsen ramlat ner efter målning. Taket var sandgrängat. Något man tydligen gjorde på 60-talet när huset byggdes. Målar man då med fel färg, kommer hela härligheten ner. Kolla med grannar och föreningen om de vet något. Har tyvärr inget svar på fläckarna.

• Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
Det bör räcka med att spraya fläckarna med isolerspray och sedan bättra på med takfärg. Något mer ska du inte behöva göra.

Är förmodligen någon rostutfällning...

Tack för alla svar, mycket uppskattat. Vi målade en gång till, den här gången med oljebaserad takfärg. Nu är det inte ett spår av fläckar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.