Y
Bor nu i en väl inrökt villa och har börjat förbereda lite inför spärrmålandet genom att tvätta med målartvätt.

Då sägs det att oljefärg är det bästa att använda, då ifrågasatte jag varför inte detta isf var standard val och fick som svar att förvisso gav det bättre spärr och utsende/håll resultat men det var detta med doften.

Hur länge luktar det färg egentligen?
(är väldigt sugen att måla inne i garderoberna snarast så jag har nånstans att lägga alla kläder utan att de stinker rök sen)

Vilka fabrikat på oljefärgerna är bra respektive dåliga? eller är det samma alltihop?

Vilka verktyg ska man använda för få fint slät yta, pensel eller roller?

Tycker du ska använda dig av sigma renova eller isospärr ultra, båda är vattenlösliga och lämnar inga starka dofter. De spärrar lika bra som alkyden, fast som sagt, du slipper lukten.

Y
Okej, är detta nya produkter eftersom yrkesmålarna inte nämnt det tidigare?
Jag är öppen för alternativ, fast vill ju inte bli ståendes där nikotin-tjofräset tränger igenom på kort tid.

Någon som kan styrka förslaget om sigma renova / isospärr ultra så jag blir lite modigare? ;)

Det är inga nya produkter, sigman har funnits i många herrans år och är väl beprövad. Har spärrat en hel del lägheter som vart nikotinskadade. Har inte haft några som helst problem med vare sig sigman eller isospärren. Kör även dessa färger för att spärra äldre furutak från genomslag av kvist och harts.

Båda alternativen funkar. Sigman är skitbra på det mesta, oljefärgen bra till allt. Nackdelen med oljefärgen är väl att det luktar faan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.