Tänkte måla väggarna i lägenheten vita. Målaren har föreslagit något som kallas Carlsson vit som ska ha lite grått i sig till skillnad från den vanliga tonad vit som ska ha lite gult i sig (kommer ej ihåg NCS koden, men detta ska tydligen vara en standardfärg).

Det låter bra för min del då jag är lite rädd för att det annars kommer att se för gult och gammalt ut.

Frågan är dock vad man då ska ha för färg på innerdörrar, dörrfoder och golvlister? De flesta av dessa som finns i ute i handeln är ju i tonad vit (alltså med lite gul ton).
Jag är rädd att det inte blir snyggt med väggen i en vit nyans och lister och dörrar i en annan lite gulare vit nyans. Vad tror ni, oroar jag mig i onödan?

Ska man ha lister och dörrar i en annan vit nyans så verkar man ju få specialbeställa, vilket blir krångligare och dyrare. Det kompliceras också av att den s k Carlsson vita ej har en NCS kod.

Finns det andra bra vita väggfärger som inte drar åt det gula hållet utan snarare åt det grå som har NCS-kod? Någon som kan rekommendera någon?

Det jag är ute efter är en väldigt vit färg (nästan kritvit), men som för att vara vitt ändå är relativt tåligt mot fläckar och fingeravtryck.
Målaren föreslog Carlsson vit med glanstal 7.
Kommentarer eller andra förslag?

S 0502-Y rätt över allting låter som en bra idé för dig. Då ser allt vitt ut och du kommer inte märka någon gul ton alls. Men blandar du så kommer du märka vad som har lite gulare ton än det andra.

Själv har jag Scotte 5 Vit/Bas A på väggar och S0502-Y på lister och dörrar. Klart man ser lite skillnad mellan list och vägg, men det hade man gjor även om det var exakt samma kulör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.