Färg, Måla & Tapetsera
AnnaMariaS: Hej! Nä, det är ju inte så udda men nu är mina vita fönsterbågar och foder brunfläckiga :) De är målade med Alcro Bestå akrylatfärg och fönstrena är fabriksmålade... Undrar nu om jag kommer att måsta skura fönster och foder med slippasta eller andra kemikalier varje gång som det regnat... Trodde det skulle bli mindre fönsterputsning efter fönsterbytet! /Maria
Jens_H: Det är bättre att du stryker över med en färglös lasyr i så fall. Fasadlasyr är mycket bättre i detta avseende. Du går bara till färgaffären och köper färglös lasyr. Då får du tillbaka lystern i fasaden. Dessutom skydd för ett år till.
bakfickan: [citat] Ursäkta att jag inte skrev det i början på tråden :p Har flera trådar samtidigt om detta... Det är alltså en trapp/balkong som ska behandlas för första gången. Det är tryckt trä som har blivit olika slitet, trappen är grå medans räcket har en svag grön ton. Det är ca 4-år sedan den byggdes. Vi köpte huset för några månader sedan. Det kommer några bilder på hur det
Jens_H: Det går bra att späda fönsterfärg, fungerar också bra att spruta. vad gäller sprutmålning och val av munstycke kan inte jag något om. Här är det utomordentlig finish med rekorderlig pensel som gäller.
Max360: Tack för svaret. På vissa ställen menar jag kök och ev. vardagsrum. Behöver nog en lite bättre armering i köket ifall barnen kastar mjölkglas el. dyl. på väggarna.
Jens_H: Kvistlack är alltid att föredra när kvistar är med i spelet. Använder du dig sedan av Beckers Elegant Aqua Lackfärgsgrund så motverkar den visst hartsgenomslag. Kvistlack är dock ett väldigt bra komplement till grundfärgen. Efter det två lager med Beckers Elegant Aqua Lackfärg
lizaj: Tack för svaret. Vi har kommit fram till att det får bli samma färger som på bostadshuset. Ljusgul fasad med vita fönster och röd dörr. Vi tror (hoppas) att det blir bra, och blir det inte det är det ju bara att måla om. Taket på skomakeriet är nästa års projekt, det ser riktigt illa ut men håller tätt. Det tål att fundera på hur vi ska göra med entrén, det spelar ju faktiskt
Hemmakatten: Nej, blanda inte för många färger. det ger bara ett rörigt intryck. Jag skulle valt samma vita färg på dörren som på fönstren. markiser skulle jag också valt vita eller äggskalsfärgade, och definitivt enfärgade och med rak kant på kappan (absolut ingen vågig kant). Det ger ett lugnt, elegant och harmoniskt intryck, vilket man vill ha på ett hus. Färgstarka kulörer har man på
Jan-Å: Jag har bara satt väv när jag vill ha en sån yta annars målar jag direkt på väggen/spacklet. Jag har sett rätt många väggar med väv som spruckit så jag tror inte det gör nån större skillnad i det fallet heller.
Jens_H: Skulle inte tro att du behöver slipa ner allt. räcker nog att du skär bort "tårarna" och slipar av lätt med fint slippapper. Grunda tycker jag inte att du behöver göra innan. Borde fungera att bara stryka med v-mill två gånger.
Sommartorparn: Målarkalks kalkpasta är lätt att använda. Man löser upp den i vatten och målar med en kalkborste. Dock har jag ingen erfarenhet alls om hur den funkar på trä. Brukar kalka mitt putsade hus. kolla på målarkalks hemsida eller maila till dom http://malarkalk.ehandel.net/
v-g: Rinningar är ett otyg. Man lär sig ofta den hårda vägen att tunna lager är den rätta vägen. Det är inte säkert att de "torkar" alls det kan vara så att färgen är lite mjuk och det känner man inte förrän den ligger i en hög.
Jens_H: http://www.beckers.se/sv/Utomhus/Inspiration-och-Kulor/ http://www.nordsjo.se/colour2.asp http://colouradvisor.jotun.com/countrys/se/ Här har du ett par länkar till olika kulörväljare som du kan utforska lite.
bygga_bo: [citat] Jo, det är också vad jag hade använt. Frågade mest i förhoppning om att det finns någon mirakelkur som jag inte redan känner till ;)
Nygge72: Nja, högtryck är inte ett alternativ, då blåser nog stugan omkull :) Har kollat de alternativet med målarfirmor och de har avrådit mig från att använda metoden då ma inte vet hur det ser ut bakom
unomygg: Hej alla! Har ett tegelhus från -58 och har bott här i 1 år. Efter hand upptäcker man en del underhållsbehov förstås och eftersom det är mitt första hus måste jag göra allt för första gången. Tips och ideer från kunniga kan vara på sin plats... Fråga: Jag behöver måla om råspont och takstolar som sticker ut från väggen (undersida sadeltak..) Det finns säkert facktermer för
Mikael_L: Jag borde påpekat att jag menade någon av inomhusprodukterna, när jag skrev platonmatta. T.ex. http://www.isola.se/products/system_platon__1/platon_golv
lenamm: kolla oxå på skånskabyggvaror.se
techtwo: Vi får nycklarna till huset på Onsdag och innan vi flyttar in har vi tänkte måla taket i vardagsrummet. Det är ett furutak, tyvärr vet vi inte ännu ifall det är lackat eller inte, det tänkte vi aldrig på när vi har tittat på huset. Var idag på Colorama och pga stress och upptagen personal i butiken så slet jag med mig en hink takfärg (Home 360 Takfärg). Men nu började jag fundera
Mikael_L: OK, då kör jag så. :) Tack för snabbt svar, då jag tänkte köra igång tidigt imorgon bitti :D Många (de flesta) cementbaserade produkterna fungerar bäst om man väter ytorna innan, så vattnet inte går åt till fel sak, därför kände jag mig osäker och ville fråga. Här var det dock gips, och det härdar ju såpass fort att ytorna bredvid kanske inte hinner stjäla vattnet. ;)
Jens_H: Målar du med "Beckers Nondrop" behöver du bara måla två gånger. Dock luktar det lite illa med det vädrar du snabbt ut. :D
_bystrom_: Prövade Demidekk Optimal ifjol sommar. Vet såklart inget om hur den står sig med tiden, men den var otroligt fin att måla med. Täckte väldigt bra, dryg och såg bra ut. Annars är Beckers Perfekt Akrylat en bra färg. Beckers och Alcro kan jag inte göra någon skillnad på alls, de tillverkas t.om i samma fabrik i Sthlm. Falurödfärg är egentligen den färg som jag gillar bäst. Och du
ikeahantverkaren: Foder kostar inte mycket att byta.7-800kr kanske i material på ett hus.Sedan byter du dem på en dag.Väg detta mot att stå och skrapa dem även om det är ett bra alternativ.
AstaS: Hm - där ser man hur duktig jag var. Var inne på Ovolins sida, men det här lyckades jag missa. Men min färg luktar helt OK så jag kör på med den helt enkelt.
Jan-Å: Jag målade om vår grund på huset -04, gjorde som jag brukar inför målning tvättade rent (fasadtvätt har jag för mej) skrapade bort de som var löst med en spackel och målade 2 lager. Det sitter kvar fortfarande. En smaksak om Du ska tvätta eller slipa före men jag tycker tvätta är klart lindrigare rent fysiskt, bara att skura lätt med rotborste och spola med slangen jämfört med
gadu^: och skulle inte det gå att få den fin efter veckor av slipning så man man alltid lägga laminat på trappan.
jwalmu: Någon som har testat Woca panellack heltäckande vit? Det skall tydligen räcka att man målar en gång (utan kvistlack) för en heltäckande vit färg på t ex furutak. Den är dyr dock, 700 kr för 2,5 liter. Men funkar det så är det ju värt pengarna... Väldigt nyfiken på hur resultatet blivit ifall ni testat!