Hemmakatten
Låt inte era gipsväggar stå omålade för länge. Har gipsväggarna stått så att solen skiner på väggen och pappret på gipsen börjat gulna så är det svårt att måla vitt utan att det slår igenom.

Detta fick vi erfara förra veckan. Vår sjöbod har stått gipsad o klar i ett år, ena väggen har varit utsatt för sol och pappret på gipsen hade mörknat (blivit lite gulbrunt). Målaren som var här menar att det beror på att det är trät (pappersmassan) i pappret på gipsen som utsöndrar hartser (tror jag han sa). På de ställen han inte spacklat lyste det gult igenom efter ett par dygn. Målaren fick grunda om den väggen med en speciell stoppgrundfärg (vattenbaserad från Alcro) och sedan två färdiglager av vanlig väggfärg.

Så tänk på att om ni skall måla med ljus färg och om ni tänker låta det dröja ett tag tills målningen, så dra på ett lager grundfärg i förebyggande syfte.

Det gäller även tapetsering. Jag tapetserade en gipsskivevägg som stått flera år och det blev genomslag av brun färg genom tapeten. Visserligen enkel tunn papperstapet men det överskott av lim som kom ut genom skarven såg ut som sirap i färgen och kan nog färga av sig på godtycklig tapet.

Skit! Ursäkta... tack för tipset.:( Där får man för att man fuskar och använder gips på en sekundär vägg..... som stått ett drygt år och ska få en schysst tapet först till hösten! (ska inte lyssna på maken och snickaren igen...ever! inte en gipsplatta till i vårat hus!)
Ska jag måla den innan jag tapetserar? Tapeten är av papper, ur Anno 1905.

gafsan skrev:
Skit! Ursäkta... tack för tipset.:( Där får man för att man fuskar och använder gips på en sekundär vägg..... som stått ett drygt år och ska få en schysst tapet först till hösten! (ska inte lyssna på maken och snickaren igen...ever! inte en gipsplatta till i vårat hus!)
Ska jag måla den innan jag tapetserar? Tapeten är av papper, ur Anno 1905.
Du ska definitivt grundmåla väggen innan du sätter upp tapeten. Oavsett om väggen suttit tre dagar eller ett par år.

Menar du att du grundmålar ny gips även när kommer att tapetsera på den inom kort?
Det var en nyhet för mig vad är själva poängen med det Jens?

Själva poängen med det är att få ett jämnt underlag både vad gäller kulör och yta. Vissa tapeter släpper genom mer ljus än andra och kräver ett ljust och enhetligt underlag.
Det är också bra att måla där skarvarna kommer med liknande kulör som tapeten är i. Detta ifall skarvarna glider isär och man har en mörk tapet. Då ser man ju inte att tapeten har glidit isär på samma sätt.

Tobbe72, man lär sig nya saker varje dag... Det är ju det som är så fantastiskt bra. Sen är det ju inget som helst krav att man ska göra på det sättet, men det är ett bra tips om man vill ha ett klockrent resultat.

Hemmakatten
gafsan; om det är så att pappret på gipsväggen gulnat så räcker det inte med vanlig grundfärg, enligt uppgift, utan du måste ha en speciell stoppgrundfärg.

Håller med om att man absolut måste måla så att det inte lyser i skarvarna när man sätter mörka tapeter,även om jag kanske inte målar hela väggen för det utan nöjer mig med en rollerbredd.;-)

tobbe72 skrev:
Håller med om att man absolut måste måla så att det inte lyser i skarvarna när man sätter mörka tapeter,även om jag kanske inte målar hela väggen för det utan nöjer mig med en rollerbredd.;-)
Det borde inte behövas då glipan inte blir så stor utan att svarven skuggar sig själv. Gäller kanske mer ljusa tapeter. lägg istället tapeten med 1-2mm överlapp så slipper man skarv helt och hållet. Vilket är snyggast?? En skarv som syns eller tapet med överlapp.

raveper skrev:
Det borde inte behövas då glipan inte blir så stor utan att svarven skuggar sig själv. Gäller kanske mer ljusa tapeter. lägg istället tapeten med 1-2mm överlapp så slipper man skarv helt och hållet. Vilket är snyggast?? En skarv som syns eller tapet med överlapp.
De enda tapeter som ska sättas med överlapp är Borosan och Decorama (gäller inte Easy Up- varianterna av dom). Alla andra tapeter ska sättas kant i kant eller med trådpassning.

Vi har haft våra väggar stående i solen i fler år utan tapet så att de har gulnat. Har nu grundmålat (vitt) och tapetserat med ljusa tapeter. Inga som helst problem. Jag grundmålar alltid. Förstår inte varför man inte ska göra det annat än möjligen av sparsamhet.

När jag har lagt ner en massa jobb på att spackla och slipa iordning en vägg, så tycker jag att det är en relativt liten insats i både tid och kostnad att måla på ett lager grundfärg för att få en riktigt bra yta att göra slutfinishen på. Detta oavsett om det gäller tapeter eller färg.

En annan sak att tänka på är att det går bra att rita/skriva på gipspappen med blyerts men om man råkar använda en tushpenna så ska man kvistlacka innan tapeter eller målning. Anlitade en målare som genast pep till när jag använt en tuschpenna vid en anteckning....

Ja tusch är livsfarligt. Det har jag provat. Då hjälpte det som sagt inte med grundfärg. Det tjocka blå tuschstrecket där jag hade skissat var sköksskåpen skulle vara kom fram efter något år på den fint målade väggen. Inte kul. Jag lärde mig den hårda vägen och använder inte längre tusch alls på ytor som ska målas eller tapetseras.

Lilla jag har inte tapetserat eller målat nya gipsväggar förrut och som tur är är detta den enda. Klart att jag spärrar med tanke på allt annat jobb som vi gjort. Maken trodde att jag skämtade med honom....resten är plywood, lumppapp, lerklining och gamla ytlager med tapet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.