3 822 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Spackelfrågor
Sida 1 av 2
Hej!
Behöver hjälp med spackelfrågor...
Då man spacklat väggen, ska man efter spacklet torkat måla på nån vit skruttfärg över det innan man sedan målar den tänkta färgen, så inte spacklet suger åt sej så mycket av färgen man ska ha?
Eller ska man ta tapetklister?
Spelar det nån roll?
Ska man göra nåt INNAN man spacklar, måla väggen innan eller så?
Det behöver man väl inte? Eller?
Tacksam för svar //Mia
Behöver hjälp med spackelfrågor...
Då man spacklat väggen, ska man efter spacklet torkat måla på nån vit skruttfärg över det innan man sedan målar den tänkta färgen, så inte spacklet suger åt sej så mycket av färgen man ska ha?
Eller ska man ta tapetklister?
Spelar det nån roll?
Ska man göra nåt INNAN man spacklar, måla väggen innan eller så?
Det behöver man väl inte? Eller?
Tacksam för svar //Mia
Inte mig veterligen. Är inne i samma veva som dig just nu, håller på att finslipa gipsskarvarna idag = dammigt.
Hade tänkt att måla väggarna i helgen. Och då direkt på gipset/spacklet. 2-3 lager med färg bör nog behövas endå.
Haha har iaf en burk "Skruttfärg" hemma om någon på forumet kommer med ett supertips innan helgen...
Det är förövrigt inget rum som jag kommer använda, annars skulle jag tapetserat.
Hade tänkt att måla väggarna i helgen. Och då direkt på gipset/spacklet. 2-3 lager med färg bör nog behövas endå.
Haha har iaf en burk "Skruttfärg" hemma om någon på forumet kommer med ett supertips innan helgen...
Det är förövrigt inget rum som jag kommer använda, annars skulle jag tapetserat.
A just det, jag kanske behöver lite finare sandpapper med.
Glömt det hehe.
Så du ska måla direkt på spacklet Schlebrugge?
Inte så att det blir "mera" färg där då, så det syns på resultatet senare?? Asså tex. mörkare färg just där spacklet är...?
Glömt det hehe.
Så du ska måla direkt på spacklet Schlebrugge?
Inte så att det blir "mera" färg där då, så det syns på resultatet senare?? Asså tex. mörkare färg just där spacklet är...?
Jag målade direkt på spacklet i garaget.
Efter två lager färg syntes fortfarande färgskillnaden mellan spackel och pappytan på gipset.
Efter 3:e målningen kan man kanske fortfarande ana nyansskillnad, men det är ju bara ett garage
. Jag la väldigt tunna färglager, så när jag nu fortsätter med andra väggar har jag lärt mig att ta lite mer färg direkt.
Såvitt jag kan förstå är det bara färgskillnaden mellan spackel papp som "ställde till det". Tror inte att något material sög färg på något speciellt vis.
Har man väldigt dyr färg skulle det således kunna vara en ide att grundmåla med något billigare först, så man inte behöver täcka över en lika kraftig färgskillnad. Men då gäller det att de olika färgerna funkar bra till varandra också, väl. Ingen issue för mig i vilket fall, då färgen är den billigaste i sverige.
Efter två lager färg syntes fortfarande färgskillnaden mellan spackel och pappytan på gipset.
Efter 3:e målningen kan man kanske fortfarande ana nyansskillnad, men det är ju bara ett garage
Såvitt jag kan förstå är det bara färgskillnaden mellan spackel papp som "ställde till det". Tror inte att något material sög färg på något speciellt vis.
Har man väldigt dyr färg skulle det således kunna vara en ide att grundmåla med något billigare först, så man inte behöver täcka över en lika kraftig färgskillnad. Men då gäller det att de olika färgerna funkar bra till varandra också, väl. Ingen issue för mig i vilket fall, då färgen är den billigaste i sverige.
Lägg alltid på så mycket så väggarna nästan bågnar.
Då blir det bäst.
Visst kan det vara ide att grunda med nåt billigt först, men det blir nog bättre om man kör med en kvalitetsfärg hela tiden. Det blir iaf enklare.
Visst kan det vara ide att grunda med nåt billigt först, men det blir nog bättre om man kör med en kvalitetsfärg hela tiden. Det blir iaf enklare.
Det var riktat till mig, eller hur? 
Jag antar att du har rätt.
Dessutom ska man alltid värdera sin arbetstid till nåt också, och då är det inte säkert att billigt fortfarande är billigast.
Brukar du klara dig med 2 varv färg?, bara nyfiken.
Jag antar att du har rätt.
Dessutom ska man alltid värdera sin arbetstid till nåt också, och då är det inte säkert att billigt fortfarande är billigast.
Brukar du klara dig med 2 varv färg?, bara nyfiken.
Nja, inte bara riktat till dig. Mer allmänt.
Nej, oftast brukar jag spackla i efter första strykningen, vid ny gips vill säga. Sen blir det två lager efter det. Kan man klara sig på två lager så finns det ju ingen anledning att stryka fler varv.
Allt som oftast blir det iofs bättre stöppling (struktur) på väggen ju mer du målar.
Nej, oftast brukar jag spackla i efter första strykningen, vid ny gips vill säga. Sen blir det två lager efter det. Kan man klara sig på två lager så finns det ju ingen anledning att stryka fler varv.
Allt som oftast blir det iofs bättre stöppling (struktur) på väggen ju mer du målar.
Så... jag behöver inte måla över det spacklade me tex vit färg som jag redan har i en liten burk över från ett annat projekt...?
Färgen jag kommer ha i dotterns rum e väl mera gammelrosa eller åt det lila hållet, ej bestämt än
Färgen jag skrev var "skruttfärg" e förresten ingen "dålig" färg, utan en jag bara har över ju
Så, jag behöver egentligen bara måla flera lager med färg så blir det bra??
Färgen jag kommer ha i dotterns rum e väl mera gammelrosa eller åt det lila hållet, ej bestämt än
Färgen jag skrev var "skruttfärg" e förresten ingen "dålig" färg, utan en jag bara har över ju
Så, jag behöver egentligen bara måla flera lager med färg så blir det bra??
Givetvis så går det bra att grunda med vit färg som är över, eller även nån färg med någotsånär lik kulör.
Stryker du tre ggr blir resultatet bättre än två strykningar. Passa på att spackla i sånt som du missat att spackla efter första strykningen så slipper du sugningar.
Jag målar bara 2 ggr och det blir bra men det som avgör är ju hur mycket färg man lägger på så antal ggr är inte lika viktigt. Den som inte målar så ofta lägger på för lite färg.
Sen så skiljer täckförmågan på färg o färg. Finns väl färg för yrkesmålare som täcker bättre men är lite svårare att måla med.
Sen så skiljer täckförmågan på färg o färg. Finns väl färg för yrkesmålare som täcker bättre men är lite svårare att måla med.
Man missar alltid nåt när man spacklar, eller slipar med för den delen. Dessa missar ser man absolut lättast efter man målat väggen en gång. Det är inte säkert att man missar nåt, men ganska ofta.