Hej!

Jag ska byta hängränor, men behålla rännkrokarna. Jag ska sätta PLannjas alu-zink-rännor, dvs metallrännor. Nuvarande är flagiga svarta.

Min plan är att lagom ambitiöst stålborsta krokarna och sen gå på med någon silvermetalic Hammarlack.

Tror forumet att det kan duga?

Kram från Uppsala

Enligt mig rätt värdelös lack. Tycker det rostar direkt igenom :(

Mitt förslag är linolja i lacknafta. Billigt om inte annat.

Man vill ju åt metallblänket. Ska ju ha zink-rännor. Alternativet är ju gråmålade krokar iofs.

J
akhagen skrev:
Man vill ju åt metallblänket. Ska ju ha zink-rännor. Alternativet är ju gråmålade krokar iofs.
Att blanda zinken med gammalt stål kommer innebära att du får fula rost ränder

Hammarlack håller väldigt olika kvalitet enl. andra forum. Jag har köpt på Mekonomen och den fungerade bra, andra har köpt på Biltema och den var sämre än sämst. I Uppsala skulle jag gå till Uppsala Färg i Boländerna och fråga, dom har löst alla mina färgproblem galant. Dyrare än Flygger och andra men dom har vetat vad som krävs när jag behövt.

Hammarlack är för mig Hammerite och inget annat. Visste inte ens att det finns andra fabrikat :o För oss han den fungerat i alla lägen, även den släta.

morsan skrev:
Hammarlack är för mig Hammerite och inget annat. Visste inte ens att det finns andra fabrikat :o För oss han den fungerat i alla lägen, även den släta.
Det trodde jag med men nån i Jeepclubben köpte på Biltema och den va som sagt inte så bra :mad:
Det är väl som vanligt när man ska försöka handla billigt, det gäller att veta vad man ska ha, då går det att göra bra affärer ibland. :D

Jag tar sikte på originalet!

Hammarlack är rena skiten jämfört med por15 :)

injonil skrev:
Hammarlack är rena skiten jämfört med por15 :)
Må så vara, den är inte dyrare i alla fall och jag vill helst inte ha en "färg" som innehåller isocyanat.

morsan skrev:
Hammarlack är för mig emaljhård, glatt och småflammig färg som måste sprutlackas. Konsistensen är som mjölk.

Går bra att måla med, risk för att den rinner pga konsistensen men det lär man sig. Kanske inte spelar så stor roll med några rinnmärken på rännkrokarna höjder.

Skier12345 skrev:
Går bra att måla med...
Det har jag inte märkt. Det blir som att måla vatten på en gås. Jag tänker dock på riktig hammarlack, typ den Håells har på sina bilinredningar för hantverkare eller den verkstadsmaskiner är ytbehandlade med. Löst med thinner (etylacetat och toluen).

Johan Gunverth skrev:
Det har jag inte märkt. Det blir som att måla vatten på en gås. Jag tänker dock på riktig hammarlack, typ den Håells har på sina bilinredningar för hantverkare eller den verkstadsmaskiner är ytbehandlade med. Löst med thinner (etylacetat och toluen).
Ja just ja, den minns jag också! Finns den fortfarande? Den hette väl inte hammarlack?
Men ååååååååååå, jag har det på tungan. Det ska finnas någon gammal tråd här på forumet, maskinlack

Nu har jagköpt en burk med Hammerite silver, så nu vill jag inte höra mer ;-)

Det kommer en rapport om en vecka eller så när jag har stänk hammarlack på hela fasaden och svurit en stund...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.