Tapetserade just en fondvägg. Vart jättebra till dess att vi skulle göra sista biten ca 15cm bred till hörnet. Hur tusan gör jag nu?

Provade att tapetsera sista biten över hela hörnet och dum som jag e så trodde jag att det skulle gå dra ett rakblad neråt för att få en fin och rak kant. Det var ju skitsnett!!

Vägghörnet är inte 90grader det är lite mjukare. What to do??

:mad:

Sätt en list.

Jag brukar använda mig av en tapetlinjal och en skärkloss när jag ska skära i ett hörne. Då blir det rakt och fint.

tack men det skulle inte passa in.

en lodrät list från golv till tak mitt i lägenheten lite suspekt :)

Ja, när jag tapetserade använde jag också en tapetlinjal och ett bra skärunderlag. Då blir det fint!

Om hörnet inte är 90 exakt gör inget, du ska väl ändå låta tapeten gå upp en bit på motstående vägg? Bara någon cm, antar att du ändå ska tapetsera resten av rummet och då lägger du den andra tapeten över kanten in i hörnet så blir det snyggt och rakt.

/D

79andreas skrev:
Det är bild 7. som inte är sådär lätt.

[länk]
Vad är det som inte är så lätt? Jag har aldrig haft problem med mina hörn när jag har tapetserat. men man får ju ha lite mer i händerna än enbart ett löst rakblad. På den bilden använder de ett skärverktyg som också fungerar bra till ändamålet.

• 631000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig tapetkniv och stållinjal går också bra till att göra bild 7.

Själv brukar jag alltid mäta och skära rakt innan jag sätter upp tapeten, vet att de flesta tycker det är konstigt men jag tycker det är lättare att få det rakt. Dessutom brukar tapetjäveln lättare gå sönder när den sitter uppe.

Till trådskaparen: Kan du inte ta ner tapeten och sätta upp en ny bit, om det är easy-up så brukar det gå ganska bra.

Brukar sätta en typ 20 cm våd över hörnet. Sedan tapetserar jag med andra tapeten över. Skär alltid till dom innan och lodar. Som linjar brukar jag köra med en list som jag lägger längs tapetbordet och skär. Blir alltid bra och snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.