Byggahus.se
Någon som vet om det går?
 
osb? vad står detta för?
 
tex-76 skrev:
osb? vad står detta för?
OSB är en nyare variant av plywood, egentligen är den en kombination av plywood
och limmade skivor för den består av stora spån som limmats ihop. Vad det riktigt står för vet jag inte. Men ljudisolerar bättre än gips och är lättare att sätta upp saker på. :)
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Hej!

Vi har osb-skivor i hela huset, för att kunna ha ngt att fästa i när vu ska hänga grejor på väggen. Utanpå dessa har vi 13mm gips för att få ett slätt och framför allt stumt material att måla och tapetsera på.

Jag skulle inte rekommendera dig att måla och tapetsera direkt på osb. Trots att det är fiberskivor, så finns risk för viss rörlighet i ytskiktet. De lär ju suga en himla massa färg och tapetklister för den delen. :surprised:

Lycka till

// Snäckan

 
OSB = Oriented Strand Board om jag minns rätt. Oriented för att spånen ligger i tre olika lager där spånen i varje lager är orienterade mest åt ett visst håll. Genom att det fortfarande är ganska stora spån som sitter ihop så får man en del av styrkan som träfibrer har naturligt i längdriktningen när de sitter ihop i trädet, till skillnad från skivor som består av bara sågspån. Strand betyder ungefär "spån" tror jag, och syfter säkert på de stora ihoplimmade träflisbitarna... spånen? som skivan är uppbyggd av.
 
Redigerat:
lier skrev:
Men ljudisolerar bättre än gips och ...
Gör det?
Undrar varför man sätter dubbelgips i ljudisolerande syfte när i så fall kan sätta dubbel OSB?
Kostnaden eller?
 
hej,
Tapetsera inte direkt på OSB-skivan, det blir väldigt skrynkligt och fult!
Själv satte jag easy cover på osb och sedan tapeten på den lilla vägg vi byggde för att dölja stöttningen till takbalken. Det fungerade. Tänk bara på easy cover om du använder det, det är glasfiber, vilket jag inte tänkte på och tryckte ut den med underarmarna.. maken plockade glasfiber med pincett på mig i två timmar...
 
Laserade osb skivor på ett jobb en gång,blev jäkligt snyggt med Trebits burmateak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.