Har köpt furu panel som jag ska ha utom hus på altan. Ska måla den vit med olje färg. Grund färg först. Måste jag behandla kvistarna med nått före jag målar?

Mvh anders

• Gilla
Jennie Jennerstrand
  • Laddar…
Vanligtvis gör man ju inte det. Oljefärg är ju en spärr i sig.

Ok tack så mycket för ditt snabba svar. Då hoppar jag över kvistlacken och grundar direkt istället.

Mvh anders

Ett märkligt svar, finns ju hur många trådar som helst som handlar om kvistlack.. Alla tycker man skall kvistlacka, om man inte har en speciell grund..

Jag hade lackat kvistarna om jag var du. Har precis slipat upp ett åttio år gammalt furugolv och vitbetsat . Har trängt upp ur kvistarna (vilka inte lackades). Skulle tro att risken för genomträngning är en större om du har nytt virke.

Tack för alla svar.
Köpte vatten baserad kvist lack nu. Är ju inte så mycket extra jobb o göra de så känns de lite säkrare.

Mvh anders

fresve skrev:
Ett märkligt svar, finns ju hur många trådar som helst som handlar om kvistlack.. Alla tycker man skall kvistlacka, om man inte har en speciell grund..
Jag tycker inte hans svar var så märkligt...det är ju vanligt att man spärrar vattenskador/nikotinfläckar/fettfläckar med en oljefärg.

Tycker också att det är överdrivet att ha kvistlack utomhus, särskilt på furu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.