Ett tips är att vit måla trappen och vit olja trappstegen, så gjorde jag. Den oljade ytan är inte längre hal som den var när den var lackad. ;)

Ett tips om man vill måla trappstegen men tycker att det blir halkrisk är att använda en slags sand eller sandblandad lack som man kan måla precis där man går..då halkar man garanterat inte...
Det finns en tejp som är räfflad också som är menad att ha som halkskydd och den är genomskinlig om jag inte minns fel.  
En nackdel med denna lösning är ju om man använder strumpbyxor, jag misstänker att man fastnar i sanden så det rivs upp hål!
Annars är det en lösning!
Vi ska också måla vitt och klä trappstegen i sisal eller antracitmelerat matta..  :
/ Nenne

bitte skrev:
Vad är en sisalmatta?
Skulle GÄRNA vilja sett en bild på den målade trappan med sisa i trappstegen...själv har vi målat våran i vitt med men tycker det rä jobbigt med all smuts som det blir + att det är lite halkigt men sen vill ajg ändå ha det stilrent....men ett evigt sopande.. :=))
Min mail är biljett@actk.net om ni vill vara snälla o maila en bild..

Hej!

Lyfter denna gamla tråd. Skulle hemskt gärna se en bild från er - eller andra - som lagt in sisalmatta i vitmålad trapp. Vi funderar nämligen på exakt samma lösning. Är ni nöjda?

Vi grundmålade vår furutrapp (allt utom trappstegen) och lackade sedan två gånger med Antikvit som vi har på lister och fönster också.
Stegen limmade vi klickgolv på, ett i mörkt ek, och sedan satt vi lister fram och bak för trappen är öppen. Blev jättefint!

Robbz....så har vi funderingar på att göra, hur bar ni er åt? vad var det för golv och vad var det för lister? har du någon bild?

Vi har målat vår trapp med vanlig Beckers snickerifärg. Både vagnstycken och steg målade vi vita. Blev mycket bra tycker jag och inte alls så halt som man kan tro.
Innan var det en nålfiltmatta som slets bort, sedan slipades trappen, grundmålades och färdigmålades.
Inget slitage syns till trots att det var 3 år sedan.

Vi har nålfiltsmatta idag och funderar på sisalmatta. Ni som har lagt in det, hur har ni hanterat kanterna?

Bara undrar en sak: Ni som målat era trappor (ej trappstegen). Vad rengjorde ni trappan med innan ni målade? Skall man slippa innan man målar?
Tacksam för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.