Hej,

Vi ska ha målade väggar i vårt hus men kan inte komma till klarhet med ifall vi ska ha väv under eller inte. Den väv jag pratar om är den helt släta väven, även benämnd Microlite tidigare på detta forum.

Vi vill självklart ha det bästa resultatet och samtidigt den tåligaste lösningen - huset kommer att sätta sig.

Problemet är att målaren säger att det inte behövs någon väv under - vi kommer inte se någon skillnad, säger han. Han säger också att det inte finns någon väv som kan hålla emot sättningarna i huset och vill sätta mjukspackel i alla hörn. Utöver detta säger han att färgaffären bara vill tjäna pengar och därför propagerar för denna väv.

Tvärtemot målaren säger färgaffären att denna väv gör att man får snyggare vägg. Anledningen skall vara att gips och spackel inte suger upp färg på samma sätt vilket kommer att medföra att vi kommer att få "ränder" - speciellt om det är ett ljust rum med mycket ljusinsläpp. Färgaffären berättade också att det inte finns en målare som inte sätter väv under målningen då de målar sina egna hus.

Under besöket på färgaffären kom lämpligen en målare in i butiken och ställdes till svars. "Varför är ni målare så emot denna väv", fråga färgaffären. "Den är besvärlig", blev svaret. "Men är den inte snyggare då? Blir inte resultatet bättre?", fråga färgaffären. "Jooo...men den är jobbig", sa målaren - lite generat.

Så, vad är Era synpunkter? Har ni målat och jämfört? Bu eller bä?

/Marcus
ps. Träffar målaren imorgon. ds.

Har bekanta som målade om några rum i ett äldre hus... Resultatet blev inte tillfredsställande då det efter en tid uppkom mindre sprickor i skarvar mellan gipsskivorna. Dessutom Syndes en del brister i grundarbetet.

De beslutade sig för att sätta upp slät väv och sedan måla om rummen. Resultatet blev faktiskt bättre... Väven döljer bristerna i underarbetet och några sprickor har inte uppkommit ännu (ett drygt år efter).

Jag kommer själv att kräva att slät väv skall användas både i tak och på väggar den dag jag bygger hus.

I mitt 20-talshus har jag i våras fått väv uppsatt i trapphuset efter att den putsade väggen reparerats. Ytan blir definitivt mer hållbar och väven är tvättbar på ett helt annat sätt än med bara puts. En kaffekoppsolycka med nedskvättad vägg blev inga problem alls ...

Jag har annars numera väv i alla rum utom vardagsrum/matsal där jag har konventionella tapeter. Har man småbarn och jyckar är väven ett oslagbart alternativ. Dessutom väldigt lätt att fräscha upp efter ett antal år.

Har satt slät väv under målningen utom i barnrummen, där vi räknar med att måla om/ tapetsera inom några år igen. Trots mycket välgjort underarbete så är det absolut snyggare reslultat där väven sitter.

Avtvättningsaspekten har jag inte reflekterat över, men det låter ju som ytterligare en STOR fördel.

Hej!

Sitter nu i samma sist som många andra. Väv eller inte?
Efter att läst på forumet är jag 90% säker på att det blir slät vän över vår nya gips som sedan kommer att målas vita.

Men vilken slät väv är att föredra? Finns det några bättre sämre?
Och vart går dessa att köpa?

Tack på förhand
Patric

Nästan 6 år gammal tråd, måste nog vara rekord. :)

Jag anser att den grundade microliten är lättare att sätta då den är lite tjockare. För övrigt tycker jag att den är grymt överskattad. Bättre att vänta och se om det spricker eller inte. Sätter man upp microlit direkt är ju risken att skiten spricker vilket fall.

Allt syns under microlit, folk som tror att den döljer ett dåligt underarbete, fattar ingenting.

Är absolut förespråkare för microliten,lite tveksamt inställd till den grundade varianten dock även om den är lite mer lättarbetad.

Finner den för dyr i relation samt att om man fått på lite för mkt lim på ngt.parti (särskilt tak)så är den för lite för tät för att limmet ska tränga igenom och man måste jobba sig på att släta ut det till kanterna.
Sen försöker jag alltid grunda innan limmet torkat för bästa resultat.

Men microliten har ju inte chans emot sättsprickor. Varför då lägga massa deg på det? Efter två-tre år ser man sprickorna, först då är det nån mening med microliten.

Hej igen!

Är Microliten på något sätt ett extra skydd för stötar mot gipsen?
Har småbarn som kan långa iväg ett och annat mot väggarna.

Jo, den skyddar gipsen helt klart, men då tror jag nog att en Easy-Up skyddar bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.