Har hittat ett gammalt furubord som jag tänkte måla vitt i shabby shic stil. Har sökt en del på nätet men har ändå en del frågor..

Har ej hämtat bordet än men gissar att det är lackat. Då antar jag att jag måste sandpappra först?
Hur grovt papper bör man använda? Hur noga bör man vara? (TRÅKIGT jobb som jag mer än gärna hoppat över....)

Ska jag sedan måla med en mörkgrå färg?
Vad för typ av färg i så fall (vattenbaserad?)?

O sen måla över med vitt, samma sak där, vilken typ av färg?

Till sisst ska det tjänstgöra som köksbord så då bör jag kanske lacka ytan eller vad tycker ni? Ska jag i så fall lacka hela bordet o inte bara bordsskivan?

Till detta har jag mörkbetsade Ikea stolar som jag också tänte måla vita, kan jag ge dem samma behandling som bordet tror ni?

Jättetacksam för svar!! Har inte sett bordet irl än men ska hämta det efter jobbet idag (blocket fynd) :o

Hej,

Vi har också ett furubord som vi har fått lite lantlig känsla på.

Slipade först ner förra färgen så mycket det gick, stolarna var gröna. Sedan målartvätt. Efter det målade vi med vattenbaserad lackfärg antikvit. Efter torkningen sandpapprade vi igen för att få det att se slitet ut.
Överkurs är som du nämner att måla en mörkare färg under. För min del räckte det att bara få det att se slitet ut.

Bordet hade vi tänkt att slipa ner helt (bordsbenen var också gröna). Men efter konstaterade att det var får jobbigt blev benen också vita.
Bordskivan kommer vi inte måla, utan bara skrubba då och då med linoljesåpa så att den till slut får en härlig varmgrå babylen tålig yta.
Har dock inte lyckats finna såpan ännu.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.