R
Det är så att jag hittat några verkligen fina gammaldags tapeter, men problemet är att de är i papper och färgen smetas ut om man torkar med vått. De är alltså väldigt ömtåliga.. :-(

Finns det något sätt att behandla dessa tapeter så de tål att torkas med exempelvis lätt fuktat trasa? Tips o råd tages emot tacksamt :-)

Det du pratar om är limfärgstapeter,inte mkt att göra,kanske undvika att klämma upp dom i barnkammaren bara,-)

R
Ok! Tack för svaret! Då vet jag! Väljer dem ändå och är försiktig. :-)

Följdfråga; Hur får man upp de här tapeterna på väggen utan att smeta något lim på framsidan som förstör tapetmönstret?? Man har bara tapetlim på väggen och inget på tapeten?

Helt klart lite lurigt,många år sedan jag satte ngn men vill minnas att jag försiktigt rullade på (från mitt ut till sidor)baksidan med vanligt tapetlim.
Bör ju i teorin åxo gå att anv.tapetmaskin.
Jobba med en åt gången,låt ligga och dra ca 10 min och anv.sedan tapetborste inget annat.
Sen är det ju överlapp på limfärgstapeten till skillnad mot dagens kant i kant och det gör det något enklare.
Sen börjar du alltid vid fönster(ljusinsläpp)för att skarvarna skall synas mindre.
Lycka till

RtZ skrev:
Finns det något sätt att behandla dessa tapeter så de tål att torkas med exempelvis lätt fuktat trasa?
Matt klarlack brukar funka. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.