Hej!

Pep iväg i går till mig färghandel för att köpa sockelfärg. Jag har 1plan utan källare så det är en 30cm liten rimpa runt kåken som ska målas.

Beckers Sockelfärg finns ju i alla sorter, men forumet brukar rekommendera Silikatfärg, och sockelfärgen är ju vanlig latex. Jag fick dra ur expediten att det antagligen är bättre med silikat till slut, och jag har nu lagt en beställing (Silikat blandas centralt av Beckers, i alla fall inte av min handel och den är skapligt stor).

Det var ju frestande att ta en burk vanlig sockelfärg och åka hem och måla, men jag valde att vänta en vecka och lägga på en hundring.

Hoppas att formet står på sig så att jag har gjort rätt;-)

Intressant att ntera är också att silikatfärgen färgas av minerala pigment, och därför kan inte NCS-koderna garanteras, men de brukar komma väldigt nära, annars hör de av sig...

Jag får måla utemöbler så länge. Kram / Dan Å

ja, silikatfärgen är basiskt och bara oorganiska pigmenter (typ metaloxider) tål det. Det säljs så lite så dom inte tycker det är lönt att ändra/ programera i sina blandningsmaskiner :).
Sist köpte jag vit bas och blandade gul+röd järnoxidpigment själv tills jag var nöjd.
Nackdel - om färgen inte räcker har man ingen chans i världen att få samma nyans igen :).
Blev utemöbler fina ?
gaia

akhagen - är sockeln omålad eller tidigare målad med silikatfärg är silikatfärg bra. Men om den är målad tidigare med en vanlig sockelfärg så fyller silikatfärgen ingen funktion. Då kan man lika gärna måla med sockelfärg eller vanlig putsfärg. Beckers putsfärg är nästan likvärdig silikatfärgen vad gäller funktionalitet. Dessutom får du den bruten direkt i butik. Och när det inte är någon källare innanför sockeln så är det inte så väldigt noga med att använda sig av silikatfärg...

Tack för svar!

Jens H, sockeln är omålad, och ska bli fin länge. Jag har väl på känn att det kanske är överkurs med silikatfärg, men bara risken att få skrapa och måla om gör det värt besväret/pengen. Och lite kul att prova nya saker:

Gaia: Tredje strykningen på utemöblerna. Klassisk stol typ Grythyttan fast inte just den från 60-talet. Blir en skön grön som kontrasterar mot den grå fasadan på ett alldeles underbart sätt. Kommer bli kanon, men måste måla ramen också.

akhagen skrev:
Gaia: Tredje strykningen på utemöblerna. Klassisk stol typ Grythyttan fast inte just den från 60-talet. Blir en skön grön som kontrasterar mot den grå fasadan på ett alldeles underbart sätt. Kommer bli kanon, men måste måla ramen också.
otroligt vilken fart du har på målandet :). Men det är alltid roligt att måla när man ser hur vackert det blir :)
hälsningar
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.