6 961 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
"Egen" NCS-kod
Hej,
Vi håller och provmålar färger för fasaden på vårt framtida hus. Vi har hittat en som vi är relativt nöjda med men skulle vilja justera den en aning.
Vi gick därför till den lokala färgaffären och angav en NCS-kod som hade 5 mindre svart än den vi hade provmålat med. Vi fick till svar att det inte fanns något recept på denna färg och att därför inte gick att blanda till den. Jag blev förvånad då jag trodde att man in princip kunde få vilken färg som helst bara man angav en NCS-kod som vi alltså gjorde.
Är det någon här som har erfarenhet av att skapa "egna" NCS-koder och sedan få eller inte få detta tillblandat av färgaffären?
Med vänlig hälsning,
Nilsson
Vi håller och provmålar färger för fasaden på vårt framtida hus. Vi har hittat en som vi är relativt nöjda med men skulle vilja justera den en aning.
Vi gick därför till den lokala färgaffären och angav en NCS-kod som hade 5 mindre svart än den vi hade provmålat med. Vi fick till svar att det inte fanns något recept på denna färg och att därför inte gick att blanda till den. Jag blev förvånad då jag trodde att man in princip kunde få vilken färg som helst bara man angav en NCS-kod som vi alltså gjorde.
Är det någon här som har erfarenhet av att skapa "egna" NCS-koder och sedan få eller inte få detta tillblandat av färgaffären?
Med vänlig hälsning,
Nilsson
NCS täcker ju upp alla färger, men det är långt ifrån alla som är inlagda i färgbrytningssystemen. Förmodligen kostar det för mycket att ta fram recept på alla färger och det är inte nödvändigt heller. Så stor skillnad är det inte med några droppar mer eller mindre av en färgpasta.
Det är ändå ett bättre urval idag än förr när det fanns Falu Rödfärg eller Tjära att välja på
Ni kan ju köpa färgpasta och blanda i själva om ni vill ha mer av något, målare gör ju så.
Det är ändå ett bättre urval idag än förr när det fanns Falu Rödfärg eller Tjära att välja på
Ni kan ju köpa färgpasta och blanda i själva om ni vill ha mer av något, målare gör ju så.
Ta med er färgprovet ni skulle vilja justera till er färgaffär och be att de drar ner lite i receptet så att ni får kulören som ni vill ha. Det borde inte vara några problem. Löser de inte det får ni komma ner till mig i Göteborg så ska jag fixa ett bra recept till er...Nilsson2 skrev:Hej,
Med vänlig hälsning,
Nilsson
Tack för svar, då vet jag vad som gäller.
Vi får fortsätta att leta efter den rätta färgen. Efter att ha provmålat 8 olika beiga färger kan jag definitivt säga att det är stor skilllnad på nyanser även om recepten ligger nära varandra.
Att blanda själva tror jag inte är en hållbar idé då det ju är åtskilliga liter färg som ska till och man inte gärna vill ha olika nyanser på sin nya fasad.
Mvh Nilsson
Vi får fortsätta att leta efter den rätta färgen. Efter att ha provmålat 8 olika beiga färger kan jag definitivt säga att det är stor skilllnad på nyanser även om recepten ligger nära varandra.
Att blanda själva tror jag inte är en hållbar idé då det ju är åtskilliga liter färg som ska till och man inte gärna vill ha olika nyanser på sin nya fasad.
Mvh Nilsson
Aha, det är en beige kulör ni är ute efter. Då kan jag tipsa er om att många av de gulröda kulörerna ofta har "metameri". Med metameri menas, att kulören ser olika ut i olika ljus. Den kan se helt annorlunda ut i morgonsolen och i eftermiddagssolen. Det är oerhört svårt att träffa helt rätt när man är ute efter en beige kulör. Jag råder er till att välja den ni tycker bäst om av dom ni provat. Gör ni inte det kan ni hålla på i evigheter med ert kulörletande...
Klicka här för att svara