Ja, rubriken säger väl det mesta.
Jag har grundat invändiga dörrkarmar (renovering - bara delvis slipat till trärent, annars mattslipat gammal lackfärg som sitter bra) för att sedan spackla grunda skador med beckers snickerispackel. Har läst att man sen ska grunda igen för att inte spacklet ska ge matta fläckar som uppstår om man slutstryker på spacklet direkt.

Vill dock helst inte behöva stryka både grund igen och sen två slutstrykningar. Dels är det ju mer jobb, men karmarna har också ganska övermålade profiler (20-talshus) som jag inte vill måla i mer än nödvändigt , man vill ju behålla detaljerna (sen är väl skikttjockleken i grundstrykningen säkert rätt minimal...).

Återstår då att antingen fläckgrunda på spacklet, vilket är svårt då det är på så många ställen som inte syns efter slipning. Har dock hört att man kan grunda två ggr (i detta fall Nordsjös Latexbaserade Grundfärg V) och isåfall bara slutstryka en gång med lackfärg (blir väl nått vattenburet iom vattenburen grund). Vad tror ni om detta, kan det vara ok eller är det en dålig genväg?
'
Med hopp om svar..

/A

Om du grundar en gång till och slutstryker en gång till så kommer nog inte många kunna anmärka på ditt jobb. Vill du uppnå lite bättre resultat så stryker du allt med täckfärg två gånger utan att grunda en gång till. Vill du göra det by the book så grundar du en gång till och täcker två gånger.

Det är inga problem att slutstryka bara en gång om man får det att täcka så grunden inte lyser igenom.

Nej inga problem är det inte att grunda två gånger och slutstryka en gång. Saken är den att man inte överallt täcker tillräckligt tjockt vilket innebär att en yta som strykits två gånger i jämförelse med den som strykits en gång har jämnare glans och en glans som ligger närmare den som är angiven på täckfärgsburken. Självklart beror resultat av EN strykning hur man målar och med vilken färg. Utant tvivel blir resultatet bättre med två strykningar täckfärg men samtidigt skulle nog de flesta uppleva något som är grundat två gånger och täckt en gång som "nymålat och fräscht". Motsägelsefullt? ;)

• Gilla
Kristian1980
  • Laddar…
Hmm, känns väl isåfall som man ändå borde grunda igen och därefter slutstryka 2 ggr, om man vill ha riktigt bra resultat (brukar inte nöja mig med "tillräckligt bra" dumt nog) . Men funderar på om det verkligen blir matta fläckar på de ställen där jag spacklat under, eller om inte två slutstrykningar direkt på spacklet skulle täcka detta.

Har grundfärg verkligen någon spärrande egenskap som inte ett lager slutstrykningsfärg skulle ha i det avseendet?

En variant kan ju vara att spackla först, den grunda första o sista gången på det, men det är ju så mycket enklare att se var man bör spackla om hela ytan grundats vitt...

/A

Ja med två strykningar färdigfärg ser du inga matta fläckar! Jag skulle förorda två färdigstrykningar framför ytterligare en grund och en färdigstrykning!

Anledningen till att grunda är vidhäftningen dels mot träet och den gamla färgen men även mot täckfärgen och dessutom mot spacklet. Vidare så är grundfärgen mer förlåtande när du slipar spacklet (oljegrund är bättre att slipa än vattengrund och vissa oljegrunder kallas även slipstrykningsfärg).

Redigerat:
På snickerier kör jag alltid EN grundning, snickerispackel, slipning och sedan två slutstrykningar med lätt mellanslipning. Har inte fått några matta fläckar någonstans.
Då grundar jag i och för sig med snickerislip och slipar denna lätt överallt, inte bara på där det är spacklat.

Alko skrev:
Har grundfärg verkligen någon spärrande egenskap som inte ett lager slutstrykningsfärg skulle ha i det avseendet?

/A
Vattenbaserad färg har sämre spärrande förmåga mot t.ex. kvistar och kåda än oljebaserad färg. Matta fläckar av spackel efter slutstrykningen beror nog mer på avsaknad av mellanslipning. Vattenbaserad färg brukar tyvärr inte vara så slipbar.

imported_Benno skrev:
Matta fläckar av spackel efter slutstrykningen beror nog mer på avsaknad av mellanslipning. Vattenbaserad färg brukar tyvärr inte vara så slipbar.
Nja, jag målade våra köksluckor med Beckers Aqua (vattenburen latex) och mellanslipade med rätt bra resultat. Men det gick åt mycket slippapper för färgen geggade igen dem nåt förbenat.

Farzan skrev:
Men det gick åt mycket slippapper för färgen geggade igen dem nåt förbenat.
Det är det jag menar med slipbar.
Jag är inte så förtjust i vattenfärger på snickerier.

Undrar om man kan måla vattenburen alkydoljefärg (ni vet de nya färgtyperna) på latexgrund, eller gäller gamla regeln om att inte köra oljebaserad slutstryk på vattenbaserad grund?

/A

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.