Hej Forum

Ska behandla hela min fasadpanel innan den spikas på plats med järnvitriol och undrar nu om någon vet var någonstans i Gbg trakten som man kan få tag på detta elelr järnsulfat som väl är samma sak. Kollade på Hornbach i helgen men där hade de bara två burkar kvar + att de tar 99 spänn för ett kilo och jag misstänker att det kommer gå åt ca 15 kilo. skulle därmed hellre vilja köpa detta vitriolen i någon form av storsäck.

Någon som kan ge mig råd?

Mvh
/Pat

Granngården, köpte 35kg för ca400:- , visserligen 2 år sedan men det ska finnas 25kg säckar oxå. Du måste prata med någon som säljer kofoder har jag för mig.

Du kan också kolla på classons trätjära på Ringön. Deras pris finns på nätet

Granngården eller en foderbutik som vänder sig till lantbrukare. Fråga efter järnsulfat eller Ferrogent. Köpte det i våras och fick betala 141:- för 15 kg.

Hej igen
Tack för era svar. blir väl till att åka till granngården i kungälv om man inte hittar en föderbutik i gbg. Har misstänkt att ferrogent är samma sak men har inte vågat chansa på detta

Tack än en gång
Pat

Jag köpte mitt på Clessons trätjära, 25kg (ca 400 sek). Man gör av med max 5kg på en villa och då slösar man. Funderar på kul projekt med resten, typ... ja vad skall med det till i övrigt? Vad har lantbrukare det till?

Lantbrukarna ger det till sina grisar och kor.

Vill du bli av med mossan i gräsmattan fixar du detta genom att blanda 2 dl i 10 liter vatten. Vattna ut det med kanna, då svartnar mossan inom några timmar. :)

Mossa som är så skönt... men det var ett bra tips.

Brukar vara lättare att lösa i hett vatten jag tycker det är svårt i kallvatten.

blanda lite i kalkfärgen ( kalkmjölk) så får du en fin gulockra lasyrfärg. Ljusgrönt i lösningen men blir ockragult när den torkat på putsytan - ren trolleri med hjälp av syre från luften :).
Blir oftast flammigt eftersom den är som lasyr och är inte täckande.
gaia

Mördarsnilgar gillar järnsulfat...men det är det sista de gör.
;)
Jag skulle ta en tur till Claessons Trätjära. Det är alltid värt besöket. Annars är Granngården i Kungälv bra att ha och göra med.

jo jag åkte tillclaessons och köpte mig en 25 kg säck. har nu målat all panel genom att sänka brädorna i ett kar med vitriolblandningen. ska var bra har jag fått tips om. får se hur detta blir. känner mig inte helt säker på ett lyckat slutresultat.

tänkte åka till granngården i kungälv för de har jag hört från flera håll att det är bra att göra med men tiden gjorde att jag åkte till claessons istället.

Tack för alla tips. Nån gång kanske jag vågar posta hur fasaden blev.

/Pat

Det blir bra, ge det några veckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.